Teacher training and motherhood: a reflection on ethics and aesthetics based on a story of oneself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2024.17729

Keywords:

Ethics, Aesthetics, IFRN, Teacher training, Maternity

Abstract

The aim of this study was to investigate the links between the ethical and aesthetic dimensions of teacher training and the processes of subjectivation linked to motherhood, based on the account of a graduate of the IFRN's Degree in Informatics. To this end, a case study was carried out with a graduate of the course who became pregnant during her undergraduate studies. We used narrative interviews as a data collection tool and Moraes and Galiazzi's (2006) Textual Discourse Analysis (TDA) as an analytical approach. In order to understand the ethical and aesthetic dimensions of teacher training and performance, we drew on Freire (1996) and Ghedin (2009) and Kuenzer (2011). The results point to obstacles in the graduates' training that can be discussed based on the mentioned dimensions, with a regard on the processes of subjectivation linked to motherhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Carolina Xavier da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Doutoranda em Educação Profissional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (PPGEP/IFRN). Mestra em Educação Profissional pelo IFRN (2022). Especialista em Educação de Jovens e Adultos no Contexto da Diversidade pelo IFRN (Campus Canguaretama). Bacharel e licenciada em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bolsista CAPES e membro do Observatório da Diversidade (IFRN/CNPq).

Ilane Ferreira Cavalcante, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Pós-doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora (2022), Doutora em Educação (2002) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), atuando no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional (PPGEP). Lidera o grupo de Pesquisa Multirreferencialidade, Educação e Linguagem (GPMEL) e é membro de outros grupos de pesquisa. Publicou, entre outros, O romance da Besta Fubana: festa, utopia e revolução no interior do Nordeste (2008) e Mulheres e Letras (2011).

References

ANTUNES, Ricardo. Crise do capitalismo e regressão social para a classe trabalhadora. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 22, p. e13840, 2022. DOI: 10.15628/rbept.2022.13840. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13840. Acesso em: 28 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13840

BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 1985.

BASILIO, Thaís. Colo. 2022. Pintura, acrílica sobre tela, 50x50cm.

BRASIL. Portaria 604, de 10 de maio de 2017. Ministério da Educação. Disponível em chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=64361-portaria-aleitamento-1105-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192 Acesso: 08 de julho de 2024.

CARLOTTO, Maria. Resultado preliminar da bolsa produtividade. 26 dez. 2023. Twitter: @maria___maria. Disponível: https://twitter.com/maria___maria/status/1739617005160866090. Acesso em: 17 jan. 2024.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/noticias/cnpq-em-acao/nota-informativa. Acesso em: 19 jan. 2024.

COSTA, Maria Carolina Xavier da. Nossas preciosas: violência de gênero, práticas pedagógicas e acolhimento de mulheres estudantes no Ensino Médio Integrado no IFRN. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, 2022.

COSTA, Maria Carolina Xavier da; LIMA NETO, Avelino Aldo de; THOMAS, Julie; SAMPAIO, Ana Kamily de Souza. Diagnóstico de las prácticas pedagógicas relacionadas con la violencia de género en el IFRN: proyectos de investigación y extensión. PARADIGMA, [S. l.], v. 43, n. 3, p. 648-667, 2022. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022. p648-667.id1287. Disponível em: https://bityli.com/TsZtwZsSr. Acesso em: 28 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p648-667.id1287

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FEDERICI, Silvia. O patriarcado do salário: notas sobre Marx, gênero e feminismo. São Paulo: Boitempo, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GHEDIN, Evandro. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In. CONPEF IV, Anais... julho de 2009, p. 1-28. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/conpef4/trabalhos/evandroghedinconferenciaabertura.pdf. Acesso em: 15 out. 2023.

IBALDO, Adriana; SCHWANTES, Cíntia. Ada Lovelace, a encantadora de números. Revista XIX, [S. l.], v. 1, n. 4, p. 162–176, 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaXIX/article/view/21765. Acesso em: 17 fev. 2024.

JOVCHELOVICH Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER. Martin W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes; 2002, p. 90-113.

KUENZER, Acácia Zeneida. A formação de professores para o ensino médio: velhos problemas, novos desafios. Revista Educação e Sociedade. v. 3, n. 116, p. 667-688, jul. set. 2011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000300004

LEHFELD, Neide. Metodologia e Conhecimento Científico: horizontes virtuais. Petrópolis – RJ; Vozes, 2010.

MAIA, Robério Nunes; LIMA NETO, Avelino Aldo de. Erotizar o currículo e (re)integrar as sexualidades na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 22, p. e13698, 2022. DOI: 10.15628/rbept.2022.13698. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13698. Acesso em: 28 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13698

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo

reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 01, p. 117-128, abr. 2006. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S15163132006000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 17 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

NEUMANN, Patricia. O pensamento de máquinas em Ada Lovelace: The machine thinking in Ada Lovelace. Simbiótica. Revista Eletrônica, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 106–125, 2023. DOI: 10.47456/simbitica.v10i1.38046. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38046. Acesso em: 17 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.47456/simbitica.v10i1.38046

NOGUEIRA, Natasha Mendonça; CAVALCANTI, Natália Conceição Silva Barros; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Mapeamento dos Núcleos de Estudos de Gênero e Diversidade Sexual na Educação Profissional e Tecnológica: as políticas de diálogos inclusão nos Institutos Federais. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 21, p. e13518, 2021. DOI: 10.15628/rbept.2021.13518. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13518. Acesso em: 28 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2021.13518

ONU. Panorama Social da América Latina. CEPAL, 2018.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Ética na docência universitária: a caminho de uma universidade pedagógica. Cadernos Pedagogia Universitária. São Paulo: Universidade Nove de Julho, maio, 2009.

ROUSSEAU, Jean Jacques. Emílio: ou da educação. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

Published

12/12/2024

How to Cite

COSTA, Maria Carolina Xavier da; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Teacher training and motherhood: a reflection on ethics and aesthetics based on a story of oneself. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 24, p. e17729, 2024. DOI: 10.15628/rbept.2024.17729. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/17729. Acesso em: 27 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - A Ética e seus Princípios na Educação Profissional e Tecnológica

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.