History of Professional and Technological Education

an overview of the dissertations and educational products defended in the IFPR ProfEPT between 2020 and 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2023.15957

Keywords:

Professional and Technological Education, History of Education, ProfEPT, IFPR

Abstract

Using the case study methodology, this article aims to analyze the dissertations and educational products related to the history of Professional and Technological Education, defended in the Professional Master's Degree in Professional and Technological Education in a national network (ProfEPT) offered at the associated institution IFPR. Four (4) dissertations are presented with their respective educational products, analyzed through three (3) categories: I) on the theme addressed; II) on the theoretical and epistemological framework used in the dissertations and; III) about the possibilities/requirements for the replication of the educational products presented by the authors.

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Author Biographies

Wilson Lemos Junior, IFPR - Instituto Federal do Paraná

Doutor  em Educação pela PUC-PR. Mestre em Educação pela UFPR. Professor do IFPR (Campus Curitiba). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Instituição Associada: Instituto Federal do Paraná (IFPR).

Douglas Silva do Prado, IFPR

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) Campus Pato Branco. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituição Associada: Instituto Federal do Paraná (IFPR). Servidor público federal ocupante do cargo de Técnico em Assuntos Educacionais no Instituto Federal do Paraná - Campus Palmas e Professor de História do Quadro Próprio do Magistério (QPM) da Secretaria de Estado da Educação do Paraná.

Vanessa Cauê Krugel, UTFPR

Doutoranda em Tecnologia e Sociedade (UTFPR), na linha Tecnologia e Trabalho. Mestra Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituição Associada: Instituto Federal do Paraná (IFPR). Especialista em Educação Profissional Técnica de Nível Médio (IFPR). Graduada em Design de Móveis (UTFPR). Técnica em Desenho Industrial (CEFET-PR).

Juliane Aparecida Matos da Costa, UFPR

Mestra Educação Profissional e Tecnológica pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituição Associada: Instituto Federal do Paraná (IFPR). Especialista em Gestão Pública (IFPR). Especialista em Questão Social pela Perspectiva Interdisciplinar (UFPR). Graduada em Serviço Social (UFJF). Servidora Pública Federal no cargo de Assistente Social na Universidade Federal do Paraná (UFPR), no Setor de Ciências Jurídicas.

References

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Published

27/11/2023

How to Cite

LEMOS JUNIOR, Wilson; PRADO, Douglas Silva do; KRUGEL, Vanessa Cauê; COSTA, Juliane Aparecida Matos da. History of Professional and Technological Education: an overview of the dissertations and educational products defended in the IFPR ProfEPT between 2020 and 2022. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 23, p. e15957, 2023. DOI: 10.15628/rbept.2023.15957. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/15957. Acesso em: 26 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - A Produção do Conhecimento e a Constituição do Campo Científico da Educação Profissional

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