Integrating Activity: methodological proposal for professional and technological education

proposta metodológica para a Educação Profissional e Tecnológica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2023.14529

Keywords:

Interdisciplinarity;, Contextualization;, Integrative Activity;, Training of Workers.

Abstract

This paper presents the sequence of steps necessary to develop a pedagogical action for Vocational and Technological Education, which will be called Integrating Activity (AI). The theoretical assumptions of training for work are shown, notes that involve the concept of interdisciplinarity, contextualization, work representation and worker domains, as well as the practical application of the proposal. The construction of this methodology is discussed, with the step by step, to be followed for the development of AI. Among the results, facilities were identified in interactions between the professors involved in the process and among the students, and it was observed that the action helped in the understanding of the contents addressed and in the formation of the criticality of the students.

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Author Biography

Alexandre Geraldo Viana Faria, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Graduado em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2006). Possui mestrado profissional em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Doutor em Ensino de Ciências (PPEC) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul na área de concentração em Ensino de Química. Foi Professor de química da Instituição de Ensino Latino Americano, onde coordenou por 15 anos o ensino médio da instituição. É professor do EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul, onde ajudou a implantar o curso de Licenciatura em Química e que coordenou por cinco anos. Foi coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID no IFMS de 2013 até 2020. Atualmente é coordenador do Programa Residência Pedagógica (RP) do IFMS. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de química, formação de professores, educação profissional e modelagem química.

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Published

02/10/2023

How to Cite

FARIA, Alexandre Geraldo Viana; VAZ, Erika Fernanda Dos Santos Almeida; KRUGER, Raquel. Integrating Activity: methodological proposal for professional and technological education: proposta metodológica para a Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 23, p. e14529, 2023. DOI: 10.15628/rbept.2023.14529. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/14529. Acesso em: 16 may. 2024.

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