A bibliographic production in the professional education about the theme secondary school’s reform

a qualitative characterization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2023.16034

Keywords:

Professional education, Secondary school reform, Work and education, Bibliographic revision

Abstract

This article presents, through a bibliographic analysis of the most recent literature, the main characteristics of the production in the field of professional education dedicated to analyze the secondary school’s reform and its implications. We prioritize a qualitative approach of an eminently exploratory character. As the main result of this research effort, we offer a characterization in which, we expect, should help researchers and scholars of the field in the task of navigating through the complex analyzes produced on the aforementioned educational reform in its interrelationship with professional education and work.

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Author Biographies

Hemerson Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA)

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE-UTFPR). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor de Sociologia do Instituto Federal do Maranhão (IFMA). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET-UTFPR) e do Laboratório de Estudos de Populações Tradicionais e Educação (LEPTE-IFMA).

Domingos Leite Lima Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Pós-doutor pela Faculdade de Ciências Sociais da Universidade de Salamanca (USAL). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), em Curitiba-PR. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET).

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Published

28/11/2023

How to Cite

MOURA, Hemerson; LEITE LIMA FILHO, Domingos. A bibliographic production in the professional education about the theme secondary school’s reform: a qualitative characterization. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 23, p. e16034, 2023. DOI: 10.15628/rbept.2023.16034. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/16034. Acesso em: 27 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - A Produção do Conhecimento e a Constituição do Campo Científico da Educação Profissional

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