Teaching Regulatory Standards (RS) in a technical course through Comic Stories (CS)

Authors

  • Vinícius Batista Campos IFPB

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2023.14608

Keywords:

Educação Profissional, NR-31, Segurança do trabalho

Abstract

For teaching hygiene and safety at work (HSW), different pedagogical resources can be implemented, such as: inverted classroom, ICTs, among others. In this work, in view of the lack of similar studies, we decided to use comics as a facilitator of this discussion. In this sense, between August and December 2018, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraíba - Campus Princesa Isabel, in the sertão paraibano, Brazil, an activity was carried out designed for 24 students of the technical course in environmental control, integrated into teaching average with currilar component HSW. The comics proved to be very effective resources in teaching the NR-31, as they enabled the exercise of skills such as the power of synthesis, group work, discussion of ideas, the use of creativity, presentation of results and good argumentation by the students. It was also possible to observe that the students were very attentive to details and that the images and the textual dynamics of the comic aroused their interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKCANCA, N. An alternative teaching tool in science education: Educational comics. International Online Journal of Education and Teaching, v.7, n.4, p. 1550-1570, 2020. Available at: http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/1063. Accessed on: 21 Abr. 2022.

ARAUJO, N. C.; MACHADO, C. A. Arte e criatividade no desenvolvimento de múltiplas inteligências: uma questão para reflexão e observação no processo de ensino aprendizagem. In: XVII Semana de Licenciatura, 2021, Jataí. ANAIS... 2021.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermentina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARBOSA, A. História em quadrinhos: a coexistência da ficção e da realidade. In: VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (Orgs.). Muito além dos quadrinhos: reflexões sobre a 9ª arte. São Paulo: Devir, 2009. p. 103-112.

CAMARGO, S.C.; RIVELINI-SILVA, A.C. Histórias em quadrinhos no ensino de ciências: um olhar sobre o que foi produzido nos últimos doze anos no ENEQ e ENPEC. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 133-150, out./dez. 2017. https://doi.org/10.3895/actio.v2n3.6818. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v2n3.6818

CAMISASSA, M. Q. Segurança e saúde do trabalho: nrs 1 a 37 comentadas e descomplicadas. 7. ed. Rio de Janeiro: Método, 2020.

DREY, R.F. Calvin e as exatas: uma proposta interdisciplinar com o uso do gênero tira seriada de história em quadrinhos no ensino técnico. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v.24, n.1, p.102-130, 2017. https://doi.org/10.14393/ER-v24n1a2017-5. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v24n1a2017-5

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. 4ª ed.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

IZQUIERDO, J. E. Didactic interaction through comics in the generation of resources. Centro Sur, v. 3, n. 1, 2019. Disponível em: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/384/3841576005/index.html. Acesso em: 05 Feb. 2021.

KARA, H.; BROOKS, J. The potential role of comics in teaching qualitative research methods. The Qualitative Report, v.25, n.7, p. 1754-1765, 2020. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4341. DOI: https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4341

LIU, A. S.; SILVA, R. C. A.; LIMA, L. S. As histórias em quadrinhos como materiais didáticos

alternativos no ensino de ciências. Revista Compartilhar, São Paulo, v.4 p.73-78, 2020.

MANU, B. D.; YING, F.; ODURO, D.; BOATENG, S. A. Student engagement and social media in tertiary education: The perception and experience from the Ghanaian public university. Social Sciences & Humanities Open, v. 3, n. 1, 2021. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100100. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100100

NUGRAHA, Y. A.; HANDOYO, E.; SULISTYORINI, S. Traditional Game on The Social Skill of Students in The Social Science Learning of Elementary School. Journal of Primary Education, v.7, n.2, p. 220–227, 2018. https://doi.org/10.15294/JPE.V7I2.23475.

RITTES, A. As histórias em quadrinhos na escola: a percepção de professores de ensino fundamental sobre o uso pedagógico dos quadrinhos. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciência) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2006.

RODRIGUES, A. A. D.; QUADROS, A. L. O envolvimento dos estudantes em aulas de Ciências por meio da linguagem narrativa das histórias em quadrinhos. Química Nova na Escola, São Paulo, v.40, n 2, p.126-137, 2018. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160114 DOI: https://doi.org/10.21577/0104-8899.20160114

SANTOS, R. E.; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizagem: da teoria à prática. Eccos Revista Científica, São Paulo, n. 27, p. 81-95, jan/abr. 2012. https://doi.org/10.5585/eccos.n27.3498. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n27.3498

SARKADI, A.; IQBAL, M. Teaching Materials of Thematic Comics in the 2013 Curriculum Learning in Basic Schools. Journal Pendidikan Indonesia, v. 9, n. 4, p.618-628, 2020. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i4.20908. DOI: https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i4.20908

SILVA, A. S. R.; FERREIRA, S. C. Tecnologia em saúde educacional para primeiros socorros. HU Revista, v. 47, p. 1-8, 2021.https://doi.org/10.34019/1982-8047.2021.v47.32594. DOI: https://doi.org/10.34019/1982-8047.2021.v47.32594

SILVA, A. N. et al. Utilização de História em Quadrinhos na divulgação da Nanotecnologia e suas aplicações. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, n. XVIII, 2016, Florianópolis. Anais.... Florianópolis: Sociedade Brasileira de Química, 2016. p. 1.

SOUZA, A.S.; LAVOR, L.F. A construção de histórias em quadrinhos como prática de ensino para educação ambiental. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 8, n. 16, p.347-359, jul./dez., 2018.

TRIBULL, C. M. Sequential Science: A Guide to Communication Through Comics. Annals of the Entomological Society of America, v.110, n. 5, p. 457–466, 2017. https://doi.org/10.1093/aesa/sax046. DOI: https://doi.org/10.1093/aesa/sax046

VERGUEIRO, W. De marginais a integrados: o processo de legitimação intelectual dos quadrinhos. XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH, Anais... São Paulo, 5p, 2011.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

16/11/2023

How to Cite

VINÍCIUS BATISTA CAMPOS. Teaching Regulatory Standards (RS) in a technical course through Comic Stories (CS). Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 23, p. e14608, 2023. DOI: 10.15628/rbept.2023.14608. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/14608. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.