Integrated education and student illness in Professional and Technological Education
DOI:
https://doi.org/10.15628/rbept.2022.11670Keywords:
Educação Integrada. Cotidiano Escolar. Juventude Estudantil. Processos de Adoecimento Escolar.Abstract
The present work aims to analyze the perceptions of students of Integrated Education about the processes of student illness that appear in the everyday situations school of the Professional and Technological Education. The research makes an exploratory study and seeks to unveil the inherent tensions of everyday school, based on the student's perceptions. The methodological procedures consisted of documentary analysis, questionnaires, and interviews with students of integrated education. The Educational Product concerns the methodology and the investigative process developed in the “conversation circles” with the use of focus groups, to listen to students, considering their inherent youth and student anthropological singularity.
Downloads
References
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora S.A., 1992.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 nov. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: MEC, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 mai. 2019.
CANGUILHEM, G. O Normal e o Patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
CARIA, A. de S. Projeto Político-Pedagógico: em busca de novos sentidos. [s.l.]: Ed,L, 2008. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org/xmlui/bitstream/handle/7891/3085/FPF_PTPF_12_082.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
DARDOT, P., & LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Rio de Janeiro: Boitempo Editorial, 2014. Disponível em: http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/Autores/Dardot, Pierre/A nova razao do mundo - Dardot, Pierre.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
FERREIRA, D. C. et al. A experiência do adoecer: uma discussão sobre saúde, doença e valores. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 2, p. 283–288, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022014000200016&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000200016
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas S.A., 2008.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Vol 2. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HELLER, A. Sociología de la vida cotidiana. 2. ed. Barcelona: Península,1987.
IFSULDEMINAS. Resolução no 085, de 20 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a alteração do Projeto Pedagógico do Curso: Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, Campus Pouso Alegre. Pouso Alegre: IFSULDEMINAS, 2017a. Disponível em: https://portal.ifsuldeminas.edu.br/images/PDFs/Conselho_Superior_/resolucoes/2017/resolucao.085.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
IFSULDEMINAS. Resolução no 086, de 20 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a alteração do Projeto Pedagógico do Curso: Técnico em Edificações Integrado ao Ensino Médio, Campus Pouso Alegre. Pouso Alegre: IFSULDEMINAS, 2017b. Disponível em: https://portal.ifsuldeminas.edu.br/images/PDFs/Conselho_Superior_/resolucoes/2017/resolucao.086.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
IFSULDEMINAS. Resolução no 087, de 20 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a alteração do Projeto Pedagógico do Curso: Técnico em Administração Integrado ao Ensino Médio, Campus Pouso Alegre. Pouso Alegre: IFSULDEMINAS, 2017c. Disponível em: https://portal.ifsuldeminas.edu.br/images/PDFs/Conselho_Superior_/resolucoes/2017/resolucao.087.2017.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.
LOPES, C. J. R., & MACHADO, L. R. de S. Projeto Político-Pedagógico como instância de gestão social da educação. Pretexto, 15(3), 90–105, 2014. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/pretexto/article/view/2269. Acesso em: 22 abr. 2020.
LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.
PACHECO, F. D. A., NONENMACHER, S. E. B., & CAMBRAIA, A. C. Adoecimento mental na educação profissional e tecnológica: o que pensam os estudantes concluintes de cursos técnico integrados. Revista Brasileira Da Educação Profissional e Tecnológica, nº1(18), 2020. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.9173
PAPALAIA, D. E. & FELDMAN, R. D. Desenvolvimento Humano. 12. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.
PARO, V. H. Administração Escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortês, 2012.
PROFESSORES DOS CURSOS INTEGRADOS DO CAMPUS POUSO ALEGRE. Manifestação dos Professores dos Cursos Integrados do Campus Pouso Alegre. Pouso Alegre: [s.e.], 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19YKWP-bjzTOw6yfhRw6G69xQ3-SuJzO0/view?usp=sharing. Acesso em: 01 dez. 2018. Documento não publicado.
SEGRE, M.; FERRAZ, F. C. O conceito de saúde. Revista de Saúde Pública, v. 31, n. 5, p. 538–542, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89101997000600016&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000600016
TRIVIÑOS, A. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas S.A, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author in submitting the article transfers the copyright to the journal. The Brazilian Journal of Professional and Technological Education reserves the copyright to all articles published in it.