Augmented reality applications in Professional and Technological Education using WEB browsers
DOI:
https://doi.org/10.15628/rbept.2025.15803Keywords:
Educational product, Interdisciplinary, Augmented Reality, Professional and Technological EducationAbstract
The Itreal (Immersive Technologies for Augmented and Virtual Reality) platform has been designed, programmed and made available as a free didactic tool to introduce augmented reality to work in Web browsers. With this technology, it is possible to develop interactive labs, books and e-books with QR codes of access added to 3D animations. Thus, this article aims to present the platform as a didactic tool to be used in disciplines of professional and technological education. In a satisfaction questionnaire, with initially lay users regarding the use of the tool, 78.9% declared to be totally satisfied with the use and 89.5% declared to consider augmented reality a useful technology for professional education.
Downloads
References
ALMEIDA, Vasni de. História da Educação e métodos de aprendizagem em ensino de História. 1. ed. Palmas: EDUFT, 2018.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HOUNSELL, Marcelo da Silva; TORI, Romero; KIRNER, Claudio. Realidade Aumentada. In: TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva. (org.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. 3. ed. Porto Alegre: Editora SBC, 2020. 496p.
KIRNER, Claudio; TORI, Romero. Fundamentos de Realidade Aumentada. In: TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson Augusto. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Porto Alegre: Editora SBC, 2006.
MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, São Paulo, v. 1, n. 20, p. 11-30, jun. 2005.
MAMORE, Thayana Correa. AR.js Studio – versão beta. Comunidade DEV. 2020. Disponível em: https://dev.to/thayanacmamore/ar-js-studio-versao-beta-2fi8. Acesso em: 21 mar. 2023.
NOVAL, Marta D.; BRITO, Catarina B.; MAGALHÃES, Luís; PERES, Emanuel; SOUSA, Joaquim João; e BARREIRA, João. (2013). GARBook: Visualização de sólidos e de secções no Cubo com recurso a Realidade Aumentada. Interação, 7. Disponível em: https://diglib.eg.org/bitstream/handle/10.2312/pt20131342/106-112.pdf. Acesso em: 14 nov. 2023.
OGUSKO, Thiago Toshio. Precisamos falar sobre Tecnologias Imersivas: VR, AR, MR e XR. Medium. Disponível em: https://medium.com/hist%C3%B3rias-weme/precisamos-falar-sobre-tecnologias-imersivas-vr-ar-mr-e-xr-6c7e8077267b. Acesso em: 21 jun. 2023.
PINTO, Mírian de Magdala. Tecnologia e Inovação. 1. ed. Brasília: Capes: UAB, 2012. v. 1. 152p. Disponível em: https://canal.cecierj.edu.br/122016/dfacdcd2bb529584978b65928055a2b4.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
QUEIROZ, Ana Carolina; TORI, Ricardo; NASCIMENTO, Alexandre. Realidade Virtual na Educação: Panorama das Pesquisas no Brasil. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE), [S.l.], p. 203, out. 2017. ISSN 2316-6533. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/sbie/article/view/7549. Acesso em: 30 abr. 2023. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.203. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.203
SEVERO, Carlos Emilio Padilla. Aprendizagem Baseada em Projetos: Uma Experiência Educativa na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 19, p. e6717, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6717. Acesso em: 10 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.6717
SILVA, Francisco Aurisandro Rebouças da; SILVA, Ítalo Mateus da; NOGUEIRA, Tiago Melo Caldas. (2023). Potencialidades da tecnologia de realidade aumentada aplicada à educação no Brasil: uma revisão da literatura. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/36498. Acesso em: 14 nov. 2023.
SILVA, Marlus Dias. Realidade aumentada distribuída na Web com independência de servidor para manipulação de objetos virtuais na camada cliente. 2011. 118 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author in submitting the article transfers the copyright to the journal. The Brazilian Journal of Professional and Technological Education reserves the copyright to all articles published in it.


















