Internationalization from a Dialogical Perspective: A Responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15628/rbept.2021.12004

Palavras-chave:

Internacionalização, Educação Profissional, Educação Integral, TVET, Pesquisa Dialógica

Resumo

This paper aims to characterize internationalization as a responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. My theoretical assumptions are based on the concept of dialogical subject, the Brazilian conceptual basis for Professional Education, and internationalization as a complex and changing process. My methodological choices led me to do an interpretative dialogical analysis of IFRN institutional documents, highlighting how they characterize internationalization. My analysis makes a claim for internationalization interrelating it with integral education, research, extension, management, the capillaries of the federal network, and social impact.

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Biografia do Autor

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Letras - Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, pela Universidade do Minho (2018). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atua no ensino de inglês em cursos técnicos de nível médio, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). É um dos líderes do GEL - Grupo de Pesquisa em Ensino-Aprendizagem de Línguas (IFRN). Temas de interesse: dialogismo, ensino de línguas, tecnologias digitais e autonomia da aprendizagem.

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Publicado

29/09/2021

Como Citar

LIMA, Samuel de Carvalho. Internationalization from a Dialogical Perspective: A Responsibility of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 1, n. 20, p. e12004, 2021. DOI: 10.15628/rbept.2021.12004. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/12004. Acesso em: 23 abr. 2024.

Edição

Seção

DOSSIÊ - Diálogos Internacionais sobre a Educação Profissional

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