Project-Based Learning as a strategy for the development of non-classroom activities in high school integrated in computer science at IFB Campus Brasília
DOI:
https://doi.org/10.15628/rbept.2022.11815Keywords:
Aprendizagem Baseada em Projetos, Atividades Não Presenciais, Ensino médio integrado, Ambiente Virtual de Aprendizagem, Letramento digital.Abstract
This experience report presents the efforts made to continue the teaching activities, in progress, in a non-presential way, in a technical course integrated with high school in Informatics, within the scope of the Federal Institute of Brasília. It considers the disruptive scenario marked by the pandemic of COVID-19, before which strategies were planned to promote interactive learning, the fulfillment of group work and meeting specific demands for students in professional and technological training. With this, the Project-Based Learning methodology is adopted for the teaching-learning process, to promote the role of students to engage and contribute in group to the development of a Project. The development contemplates the workshop planning, uses the Project Canvas tool and educational technologies and the evaluation is formative. It concludes that the development of activities by students points out the need for digital literacy to perform non-classroom activities to favor the conditions of access and adequate use of technological tools and computational resources to students.
Downloads
References
BIE. Buck Institute for Education. Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. Buck Institute for Education; tradução Daniel Bueno. -2a. ed. - Porto Alegre: Armed, 2008.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em: 30 out. 2020.
BRASIL. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 3ª Edição, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2017-pdf/77451-cnct-3a-edicao-pdf-1/file Acesso em: 14 out. 2020.
CUNHA, P. A. Olhar Pedagógico. A pandemia e os impactos irreversíveis na educação. Revista Educação [15 abr. 2020]. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2020/04/15/pandemia-educacao-impactos/ Acesso em: 30 dez. 2020.
FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EaD. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.
Instituto Federal de Brasília - IFB. Plano de curso do ensino médio integrado em Informática. 2014. Disponível em https://www.ifb.edu.br/attachments/article/6397/Plano%20de%20Curso%20do%20Ensino%20M%c3%a9dio%20Integrado-Informatica-Readqua.pdf Acesso em 25 out. 2020
Instituto Federal de Brasília – IFB. Resolução nº 20/2020 IFB, Define as condições de retomada das aulas no IFB. 2020. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/acoes-e-programas/92-institucional/resolucoes . Acesso em: 30 out. 2020.
Instituto Federal de Brasília - IFB. Covid-19 – Fique ligado: Informativos do IFB. 2020. Disponível em https://www.ifb.edu.br/reitori/23605. Acesso em 23 out. 2020
Instituto Federal de Brasília - IFB. Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio. Disponível em: https://www.ifb.edu.br/portal-do-aluno/196-estude-no-ifb/escolha-o-seu-curso/6007-cursos-tecnicos-integrado Acesso em: 25 out. 2020 DOI: https://doi.org/10.5216/hr.v25i2.63707
KLEIMAN, A. B. Preciso "ensinar" o letramento? Não basta ler e escrever?. Campinas: Cefiel/IEL/Unicamp, 2005.
NAKATA, C. H. Coronavírus: como a pandemia escancarou a desigualdade e paralisou a educação no Distrito Federal. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n. 3, p. 72 - 83, 2020. DOI: https://doi.org/10.36732/riep.v2i3.64
ONU. Organização das Nações Unidas.Os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável no Brasil. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs Acesso em: 30 out. 2020
SILVA, C. N. N.; MARQUES, C. L.; MARIANI, S. A educação a distância e apropriações docentes: concepções de um modelo em expansão. In: SILVA, C. N. N.; MACHADO, V. R.; CAMARGOS, L. S. (Orgs.) Educação a distância: reflexões acerca de um modelo em expansão. Brasília: Editora IFB, 2014, p. 19-37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author in submitting the article transfers the copyright to the journal. The Brazilian Journal of Professional and Technological Education reserves the copyright to all articles published in it.