Education x Work
A study with graduates of the Technical Course in Dental Prosthesis at the Technical School of Health at the Federal University of Uberlândia
DOI:
https://doi.org/10.15628/rbept.2022.13238Keywords:
Educação. Trabalho. Mundo do Trabalho. ESTES/UFU. Egressos.Abstract
Abstract
This article aims to analyze the transition between academic training and the world of work for graduates of the Technical Course in Dental Prosthodontics at the Technical School of Health (ESTES) of the Federal University of Uberlândia (UFU). This article was structured in the following sections: Creation of the Technical Health School (ESTES) of the Federal University of Uberlândia; the Technical Course in Dental Prosthesis at the Technical School of Health; research methodological path; analysis and discussion of results and final considerations. For the collection of information, bibliographical research, documental and semi-structured interviews were carried out. In the analysis of the collected data, it was evidenced that the ESTES/UFU has fulfilled the purpose of offering public, free and quality education, aiming to meet the local and regional demand, articulating education and work so that the subjects are inserted in the world of work.
Downloads
References
BATISTA, Roberto Leme. A ideologia da nova educação profissional no contexto da reestruturação produtiva. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. p. 360.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
BRASIL. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 26 jul. 2004.
CARVALHO, Iêda Maria Vecchioni; PASSOS, Antônio Eugênio Valverde Mariani; SARAIVA, Suzana Barros Corrêa. Recrutamento e seleção por competências. Rio de Janeiro: FGV, 2008.
FÍGARO, Roseli. O Mundo do Trabalho e as organizações: abordagens discursivas de diferentes significados. Ano 5, nº 09, 2008, p.91-100.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, BRASIL. Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf. Acesso em: 15/08/2021.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, BRASIL. Educação Profissional e Tecnológica. (2018). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/educacao-profissional-e-tecnologica-ept. Acesso em 10/08/2021.
MARCIEL, C. M. O ensino técnico e a empregabilidade do jovem no Brasil. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Edu Pro: C e T, Brasília, 1(1): p. 99-106, Jul-Dez, 2006.
OLIVEIRA, Ramon de. A teoria do capital humano e a educação profissional brasileira. 2001. Boletim Técnico do SENAC, v. 27, nº 1, p. 27-37
RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do Ensino médio integrado. S.d. 2008. Disponível em: http://www.iiep.org.br/curriculo_integrado.pdf. Acesso em: 20/07/2021.
RAMOS, Marise Nogueira. História e Política da Educação Profissional. Curitiba: IFPR, 2014.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. Campinas, v.12, n.32, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 08/07/2021.
STUTZ, Beatriz Lemos. Técnico em Enfermagem no município de Uberlândia: a construção histórica de uma profissão e a primeira instituição escolar. Tese de doutorado. Uberlândia. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, 2009.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Escola Técnica de Saúde. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Prótese Dentária – Uberlândia, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author in submitting the article transfers the copyright to the journal. The Brazilian Journal of Professional and Technological Education reserves the copyright to all articles published in it.


















