Cosmetics and Chemistry Teaching in Brazilian High Schools: a narrative review

uma revisão narrativa

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.15628/rbept.2025.16802

Mots-clés :

Educação química, Ensino médio integrado, Institutos Federais, Contextualização, Ensino de química

Résumé

Cosmetics, which were developed to benefit several parts of our body, such as skin, hair and nails, have preservatives, thickeners, active agents, surfactants and other compounds. This narrative review aimed at gathering scientific knowledge that has already been published about the use of a thematic approach – cosmetics – in the processes of Chemistry teaching and learning. Databases were LILACS, SciELO, MEDLINE and BVS. Several studies focused on Organic Chemistry. This review proved that the theme “cosmetics” is an excellent proposal to contextualize and make students participate in the process of knowledge construction effectively.            

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Mayker Miranda, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Uberlândia Centro

Resumo: Licenciado em química pela UFMT. Mestre e doutor em química pela UFMS. Atualmente é docente efetivo do Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Uberlândia Centro.

Références

ALMEIDA, A. M.; MARTINS, I. P.; AMARAL, P. M. P.; BORGES, V. A.; PINTO, L. A. S.; IONASHIRO, E. Y.; MESQUITA, N. A. S.; SOARES, M. H. F. B. Determinação de Al3+, Fe3+ e Cu2+ presentes em sombras de maquiagem por espectrofotometria UV-Vis: uma proposta de experimento contextual em nível superior de ensino. Química Nova, v. 42, n. 3, p. 355-360, 2019. DOI: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170330

ARAUJO, B.; SANTOS, A. J. S.; JÚNIOR, J. J. G. V.; SILVA, A. L. P. pH DE COSMÉTICOS E SUA ANALOGIA COM O pH BIOLÓGICO: uma abordagem investigativa no ensino de química. Pesquisa em Foco, v. 27, n. 2, p. 44-66, 2022. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.2802126084

CASELA, I.; SOUZA, G. P.; TRAVAIN, S. A. O descarte correto de cosméticos no cotidiano: o ensino de Química a partir de Podcast com enfoque CTSA. Educitec, v. 9, n. 1, p. 205323, 2023. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v9.2053

CUNHA, J. S.; ARAÚJO, S. A.; SILVA, D. G.; NASCIMENTO, J. C.; SILVA, E. S.; ROCHA, M. E.; SANTOS, T. O. A química além da beleza: Uma proposta para abordagem das funções orgânicas fundamentada nos cosméticos a partir do ensino por investigação. Livro: Abordagens Educacionais voltadas ao desenvolvimento mundial. Cap. 6, 2023. DOI: https://doi.org/10.56238/aboreducadesenvomundiv1-006

FREITAS, T. L.; DA COSTA, M. A.; FREITAS, F. C. R. M.; OLIVEIRA, T. F.; MORAES, L. M.; FIELD’S, K. A. P.; REZENDE, G. A. A.; SANTOS, R. G. Cosméticos como temática para a abordagem das funções orgânicas no ensino de química. Revista Tchê Química, v. 6, n. 12, p. 61-71, 2010.

HALLA, N.; FERNANDES, I. P.; HELENO, S. A.; COSTA, P.; BOUCHERIT-OTMANI, Z.; BOUCHERIT, K.; RODRIGUES, A. E.; FERREIRA, I. C. F. R.; BARREIRO, M. F. Cosmetics preservation: a review on present strategies. Molecules, v. 23, p. 1571, 2018. DOI: https://doi.org/10.3390/molecules23071571

JESUS, L. S.; MIRANDA, M. L. D. Chemistry of Ayahuasca: a didactic approach to teach functional groups. Livro: Open Science Research XII. Cap. 42, p. 498-509, 2023. DOI: https://doi.org/10.37885/230813936

KLEIN, V.; LUDKE, E. Cosméticos: concepções de estudantes do Ensino Médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, e150996959, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.6959

LADEIRA, G. D. A.; ALVES, A. S. A.; MOTA, B. S.; ROSA, J. A.; GOMES, M. G. R.; TAVARES, R. C.; XAVIER, Q. M. L. A importância dos estudos de pré-formulação na estabilidade dos produtos cosméticos. Revista ibero-americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n.12, p. 1074-1085, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3555

LIMA, G. S.; GIORDAN, M. Propósitos da divulgação científica no planejamento de ensino. Ensaio – Pesquisas em Educação em Ciências, v. 19, e2932, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190122

MIRANDA, M. L. D.; FERREIRA, G. H. R. Learning chemistry requires much sweat: deodorants and antiperspirants as a curious and contextualized teaching proposal. Livro: Educação na Contemporaneidade: Tensões e Desafios. Vol. 11, p. 147-152, 2022. DOI: https://doi.org/10.37885/211106748

MUNHOZ, P. H. P.; CAMPOS, P. H. R.; MIRANDA, M. L. D. Chemistry clubs as pedagogical strategies: potentializing learning a teaching in a Brazilian High School. Mediterranean Journal of Chemistry, v. 14, n. 1, p. 1-7, 2024.

OLBERTZ, M. E.; HILGER, T. R. Teoria das representações sociais e o ensino de química na educação básica: um estudo de caso. Revista Debates em Ensino de Química, v. 8, n. 1, p. 217-230, 2022.

PONTES, C. E. C.; LORCA, B. S. S. Cosmetologia e inovação: uma análise dos pedidos de patente. Enciclopédia Biosfera: Centro Científico Saber, v. 18, n. 37, p. 137-145, 2021. DOI: https://doi.org/10.18677/EnciBio_2021C12

REIS, M. T.; BRAIBANTE, M. E. F.; MIRANDA, A. C. G. Esmaltes de unhas: uma temática para construção do conhecimento químico de funções orgânicas. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 8, p. 184-196, 2017.

SANTOS, G. P.; MORAIS, D. R.; SOUZA, C. I. F. R.; FONSECA, N. A. R.; MIRANDA, M. L. D. Mixtures and their separation methods: the use of didactic games, the jigsaw method and everyday life as facilitators to construct chemical knowledge in High School. Orbital: The Electronic Journal of Chemistry, v. 13, n. 5, p. 428-433, 2021. DOI: https://doi.org/10.17807/orbital.v13i5.1650

SARETTA, Z. C.; BRANDÃO, G. J. F. A beleza de forma sustentável: o uso de cosméticos orgânicos. BWS Journal, v. 4, n. 1, p. 1-12, 2021.

SILVA, C. B.; BRANDÃO, H. Aplicação de métodos e técnicas para a contextualização ao ensino da química na educação do campo. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 8, n. 16, e-4959, 2017. DOI: https://doi.org/10.3895/recit.v8.n19.4959

SILVA, A. E. L.; GOMES, R. R. C.; NETO, J. F. A. Análise da atitude do consumidor frente a obtenção de dermocosméticos. Revista Ibero-americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 11, p. 298-313, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3070

SILVEIRA, L. P.; NASCIMENTO, R. Reflexão da beleza e estética dos tempos remotos aos hipermodernos. Revista Ibero-americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 6, p. 1707-1719, 2022. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.6117

SOUSA, J. A.; IBIAPINA, B. R. S. A química e o cotidiano: concepções sobre o ensino de química nas salas de aula. Revista EDUCAmazônia, v. 13, n. 2, p. 209-227, 2021.

SOUSA, J. A.; IBIAPINA, B. R. S. Contextualização no ensino de química e suas influências para a formação da cidadania. Revista Ifes Ciência, v. 9, n. 1, p. 1-14, 2023. DOI: https://doi.org/10.36524/ric.v9i1.1510

STREHLAU, V. I.; CLARO, D. P.; NETO, S. A. L. A vaidade impulsiona o consumo de cosméticos e de procedimentos estéticos cirúrgicos nas mulheres? Uma investigação exploratória. Revista de Administração, v. 60, n. 1, p. 73-88, 2015. DOI: https://doi.org/10.5700/rausp1185

VASCONCELOS, O. C.; MIRANDA, R. D.; OLIVEIRA, T. P. S.; OTOBO, A. O. O ensino de química na perspectiva da abordagem temática: química e hidrosfera. Revista Portuguesa Interdisciplinar, v. 2, n. 2, p. 54-73, 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/543415.1-9

VIEIRA, A. G.; JESUS, J. H.; BRONDANI, F. M. M. Proposta metodológica para o ensino de compostos orgânicos a partir de produtos para alisamento de cabelos. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v. 9, n. 2, p. 835-840, 2018. DOI: https://doi.org/10.31072/rcf.v9i2.599

YAMAGUCHI, K. K. L.; FERREIRA, S. B. Cosméticos: herói ou vilão? Uma proposta para o ensino de funções orgânicas a partir de uma perspectiva crítico-reflexiva. Revista Debates em Ensino de Química, v. 5, n. 2, p. 138-150, 2019.

ZHENG, L. Risk management of new cosmetics product development based on data management of visualization in scientific computing. Scientific Programming, v. 2022, ID 5665208, p. 1-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/5665208

Téléchargements

Publiée

23/07/2025

Comment citer

MIRANDA, Mayker. Cosmetics and Chemistry Teaching in Brazilian High Schools: a narrative review: uma revisão narrativa. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, [S. l.], v. 2, n. 25, p. e16802, 2025. DOI: 10.15628/rbept.2025.16802. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/16802. Acesso em: 8 déc. 2025.

Numéro

Rubrique

ARTIGOS

Articles similaires

<< < > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée de similarité pour cet article.