THE PRINT, THE SCREEN, THE AUDIOBOOK

A CASE STUDY ON THE USE OF DIFFERENT SUPPORTS FOR THE LITERARY READING OF NOUVELS IN HIGH SCHOOL INTEGRATED TO PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2024.15540

Keywords:

Secondary Education Integrated to Professional Education, Literary reading, Subject reader, Literary reading of novels; Secondary semiotic objects.

Abstract

In this article, through a case study, I question the possibilities of effective literary reading of novels by school readers with restricted access to literary works in printed book format; with significant access to electronic PDF texts and the use of secondary semiotic objects, in courses of Secondary Education Integrated to Professional Education. This study presents the preliminary results of my doctoral research, which has a qualitative nature, through descriptive and comprehensive purposes, carried out at the University of Montpellier, in France. Through the analysis performed, I try to show that the scarcity of printed books, combined with other elements such as school pressure, make reading novels a real challenge in the researched context.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dayb Manuela Oliveira dos Santos, IFBA

Pedagoga IFBA - Campus Santo Amaro

Mestre em Estudos Linguísticos - UEFS - 2013

Especialista em Educação e Pluralidade Sócio-Cultural - UEFS 2009

Doutoranda em Ciências da Educação - Université de Montpellier - França

References

Araújo, R. M. de L.; Costa, A. M. R. da (2017). Lições da experimentação do Ensino Médio Integrado como projeto de emancipação. | Lessons of Integrated High School experimentation as an emancipation project. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 115–130. https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9610

Araújo, R. M. L. (2018). Reforma do Ensino Médio do governo Temer, a educação básica mínima e o cerco ao futuro do futuro dos jovens pobres. HOLOS, 8, 219–232. https://doi.org/10.15628/holos.2018.7065

Araújo, R. M. de L. (2014) Práticas pedagógicas e ensino integrado. Curitiba: IFPR. (Coleção formação pedagógica; v. 7). https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Pr%C3%A1ticas-pedag%C3%B3gicas-e-ensino-integrado.pdf

Brasil. Lei n°11.892 de 28 de dezembro de 2008. Dispõe sobre a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm

Brasil. Presidência da República. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 26 jul. 2004. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm

Bucheton, D. (2019). Les gestes professionnels dans la classe. Éthique et pratiques pour le temps qui viennent. ESF Sciences Humaines, Paris.

Chartier, R. (1999). As revoluções da leitura no Ocidente. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1999 (Coleção Histórias da Leitura). p.19-31.

Chartier, R. (2018) Libros y lecturas. Los desafíos del mundo digital. Revista de Estudios Sociales, n 64 |. http://journals.openedition.org/revestudsoc/10067

Chartier, R. (2009). La mort du livre ? Communication & langages, 159, 57-65. https://doi.org/10.4074/S0336150009001057

Chartier, R. (2001) Les métamorphoses du livre : Les rendez-vous de l'édition : le livre et le numérique. Nouvelle édition [en ligne]. Paris : Éditions de la Bibliothèque publique d’information. http://books.openedition.org/bibpompidou/1699. ISBN : 9782842462048. DOI : 10.4000/books.bibpompidou.1699.

Chartier, R. As revoluções da leitura no Ocidente. In: Abreu, Márcia (Dir.). Leitura, história e história da leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1999. (Coleção Histórias da Leitura). p. 19-31.

Daunay, B. État des recherches en didactique de la littérature. Revue française de pédagogie, n° 159, 2007. URL : http://rfp.revues.org/1175

Delbrassine, D. (2021). Lire avec les oreilles ? Révue Lecture jeune, n° 179.

Eugène, M. (2021). Les non-lecteurs à l’épreuve de l’enseignement de la littérature. Enquête sur la non-lecture scolaire dans une classe de 2°. Thèse de doctorat, Montpellier: Université Paul Valery. 426 p.

Ferreira, E. B.; Garcia, S. R. de O. (2005). O ensino médio integrado à educação profissional: um projeto em construção nos estados do Espírito Santo e do Paraná. FrigottoR, G.; Ciavatta, M.; RAMOS, M. N. (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez.

Florey, S.; Cordonier, N. (2019) Dix-sept années de recherches en didactique de la littérature (2001-2016). Typologie, histoire, perspectives. In: Louichon, B. ; Dufays,J.-L.; Denizot, N. (Org.). Approches didactiques de la littérature. Presses universitaires de Namur. (p. 17-32)

Frigotto, G.; Ciavatta, M.; Ramos, M. (2005). A gênese do Decreto n° 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino médio integrado. Concepção e contradições. São Paulo, Cortez (p. 21-56).

Galoup, S. (2017). Des usages didactiques du livre audio dans le cadre pédagogique. Le choix d’un support audio par les professeurs de français et de documentation pour inciter les élèves à la lecture. (Dissertação de mestrado). Université de Toulouse 2 Le Mirail.

Guimarães, R. B. J. (2011). Romances em bibliotecas escolares: características do gênero e a consolidação do cânone brasileiro. PAIVA, A.; SOUZA, R. J.; CÔRREA, H. T. (Org.). Literatura e Ensino Médio. Acervos, gêneros, práticas. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Instituto Pró-livro. (2020) Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. 11 set. Disponível: https://prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/09/5a_edicao_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_IPL-compactado.pdf. Acesso em 10 de outubro de 2020.

Lacelle, N. ; Langlade, G. (2020). Activité fictionnalisante du lecteur. In : Un dictionnaire de didactique de la littérature. Rannou, N. B. T. ; Le Goff, F. ; Fourtanier, M.-J. ; Massol ; J.-F. (Org.). Honoré Champion: Paris.

Langlade, G. ; Rouxel, A. (2020). Sujet lecteur, lecteur modèle/lecteur réel. In : Un dictionnaire de didactique de la littérature. Rannou, N. B. T. ; Le Goff, F. ; Fourtanier, M.-J. ; Massol ; J.-F. (Org.). Honoré Champion: Paris.Honoré Champion: Paris.

Langlade, G. (2007) L’activité « fictionnalisante » du lecteur. IN : BRAUD, M. ; LAVILLE, B. ; LOUICHON, B. (Org.). Les enseignements de la fiction. Bordeaux : Presses Universitaires de Bordeaux. https://doi.org/10.4000/books.pub.6236.

Lépine, M. (2017) L’enseignement de la lecture/appréciation des œuvres littéraires à l’école primaire : enquête sur les pratiques déclarées et les conceptions d’enseignants québécois. Thèse de doctorat en sciences de l’éducation. Montréal : Université de Montréal, 2017, 451 p.

Louichon, B.; Peretti, I. de. (2020) Patrimoine littéraire, littérature patrimoniale. In : Un dictionnaire de didactique de la littérature. Rannou, N. B. T. ; Le Goff, F. ; Fourtanier, M.-J. ; Massol ; J.-F. (Org.). Honoré Champion: Paris.Honoré Champion: Paris.

Louichon, B. (2020). Un texte dans la classe. Pratiques effectives de littérature au cycle 3 en France. Bruxelles : Peter Lang. « ThéoCrit ».

Louichon, B. (2021). A leitura literária é um conceito didático? Tradução de D. M. O. dos Santos e N. L. de Rezende. Revista EntreLetras, 11(3), 20–38. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p20-38

Louichon, B. (2017). La réception scolaire des oeuvres patrimoniales ou les Objets Sémiotiques Secondaires à l'école. In : Legoff F., Fourtanier M.-J. (2017). Les Formes plurielles des écritures de la réception, vol I : Genres, espaces et formes. Namur: Presses Universitaires de Namur, « Diptyque ». ⟨hal-01696362⟩

Louichon, B. (2015a). Le patrimoine littéraire : du passé dans le présent. Bishop M.-F., Beladjinn A. École et patrimoines littéraires. Paris: Champion. ⟨hal-01696379⟩

Louichon, B. (2015b). Le patrimoine littéraire : un enjeu de formation, Tréma, 43. URL : http://journals.openedition.org/trema/3285 ; DOI : https://doi.org/10.4000/trema.3285

Moura, D. H., & Lima Filho, D. L. (2017). A reforma do ensino médio: Regressão de direitos sociais. Retratos Da Escola, 11(20), 109–129. https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.760

Moura, D. H. (2013). Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 39, no 3:705‑720, jul./set. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000300010.

Moura, D. H. (2007). Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Revista HOLOS, 2, 4–30. https://doi.org/10.15628/holos.2007.11. Acesso em: 20 jul. 2022.

Silva, M. (2016). Direito a educação, universalização e qualidade: cenários da Educação Básica e da particularidade do Ensino Médio. Jornal de Políticas Educacionais, 9(17/18). doi: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v9i17/18.41441

Published

20/07/2024

How to Cite

Oliveira dos Santos, D. M. (2024). THE PRINT, THE SCREEN, THE AUDIOBOOK : A CASE STUDY ON THE USE OF DIFFERENT SUPPORTS FOR THE LITERARY READING OF NOUVELS IN HIGH SCHOOL INTEGRATED TO PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL . HOLOS, 3(40). https://doi.org/10.15628/holos.2024.15540

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.