THE PRESENCE OF SCIENTIFIC AND EPISTEMIC PRACTICES IN NATURAL SCIENCES TEXTBOOKS
A LOOK AT CHEMICAL KNOWLEDGE IN THE EARLY YEARS
Keywords:
elementary school, scientific practice, epistemic practice, ScienceAbstract
The main point of this paper is to analyze the presence of scientific and epistemic practices in the contents that involve chemical knowledge displayed in Science textbooks, focused on the early years, approved by the Programa Nacional do Livro Didático (PLND) 2019. The research is of a qualitative nature, made use of documentary analysis as a research methodology, using Bardin's Content Analysis as the methodology of analysis. Nine science book collections were approved. As main results, we highlight the presence of 385 verbs or terms of action related to scientific practices and the presence of 282 verbs or terms of action related to epistemic practices. The high frequency of scientific practices, to the detriment of epistemic practices, can be justified by the historical and traditional way that science teaching was developed over the years, in which traditional approaches that tended towards technicality were valued.
Downloads
References
Alves, A. J. (1991). O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, (77), 53-61.
Araújo, A.O. (2008). O uso do tempo e das práticas epistêmicas em aulas práticas de Química. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Azevedo, N. H., Del Corso, T. M. & Trivelato, S. L. F. (2017). Robert Hooke e a pulga: um episódio histórico em sala de aula com o uso de desenhos e descrições como práticas epistêmicas. Enseñanza de las ciencias, n. Extra, 3623-3628.
Bardin. L.(2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Almedina.
Batinga, V. T. S. & Silva, M. G. L. (2018). POE como possibilidade de desenvolvimento de práticas epistêmicas pelos licenciandos de Ciências/Química. Tecné Episteme Y Didaxis, 1-7.
Borges, G. L. A. (2012) Conteúdos para o ensino de Ciências e Saúde: critérios para seleção e ordenação. UNESP/UNIVESP, v.10
Brasil (1998). Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF.
Brasil (2017). Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.
Brasil (2019) Livro Didático. Portal Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Disponível em: www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-apresentacao. Acesso em: 28 mar. 2019.
Bybee, R. W., & DeBoer, G. E. (1994). Research on Goals for the Science Curriculum, In Gabel, D. L. (ed.), Handbook of Research in Science Teaching and Learning (p. 357–387). New York, NY: McMillan
Delizoicov, D; Angotti, J. A. (1990). Física. São Paulo: Cortez.
Duschl, R. (2008). Science education in three-part harmony: Balancing conceptual, epistemic and social learning goals. Review of Research in Education, 32, 268-291.
Frade, I. C. A.S. (2020). Palavra aberta - BNCC e a alfabetização em duas versões: concepções e desafios. Educ. rev. 36, 220-676.
Girardello, G. (2011). Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, 22(2), 72-92
Gómez, A., & Adúriz-bravo, A.(2007). La actividade científica escolar: uma actividade situada. Revista Configuraciones Formativas II: Formación e Praxis, 219 – 236.
Fourez, G. (1994). Alphabétisation Scientifique et Technique – Essai sur les finalités de l’enseignement des sciences. Bruxelas, Bélgica: DeBoeck-Wesmael.
Hurd, P. D. (1998). Scientific literacy: new mind for a changing world. Science & Education, 82, 407-416.
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2008). Designing Argumentation in Learning Environments. In S. Erduran, & M. P. Jiménez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (pp. 91-115). Dordrecht: Springer.
Jiménez-Aleixandre, M. P. & Agraso, M. F. (2006). A argumentação sobre questões sócio-científicas: processos de construção e justificação do conhecimento na aula. Educação em Revista, 43, 13-33.
Jiménez-Aleixandre, M. P.& Crujeiras, B. (2017). Epistemic practices and scientific practices in science education. Science Education: an International Course Companion, 69-80
Jiménez-Aleixandre, M. P., Mortimer, E. F., Silva, A. C. T. & Díaz, J.(2008). Epistemic Practices: an analytical framework for science classrooms. Annual Meeting of the AERA, New York
Kelly, G. J. (2005). Inquiry, Activity, and Epistemic Practice. In: Inquiry Conference on Developing a Consensus Research Agenda. New Brunswick, 2005.
Kelly, G. J. & Duschl, R. A. (2002). Toward a research agenda for epistemological studies in science education. In: Annual Meeting of National Association of Research Science Teaching, 75., New Orleans.
Kelly, G. J. & Licona, P. (2017). Epistemic practices and science education. In M. Matthews (Ed.). History, philosophy and science teaching: new research perspectives. Springer: Dordre
Lemke, J. L. (1998). Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. Reading Science, London: Routledge, 87-114
Longino, H. E. (2001). The fate of knowledge. New Jersey: Princeton University.
Lorenzetti, L. (2000). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina.
Lorenzetti, L. & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, 3(1), 45-61.
Motta, A. E. M., Medeiros, M. D. F. & Motokane, M. T. (2018). Práticas e movimentos epistêmicos na análise dos resultados de uma atividade prática experimental investigativa. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(2), 337-359.
Nascimento, E. D. O. (2015). Práticas epistêmicas em atividades investigativas de Ciências. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.
Nascimento, F., Fernandes, H. L. & Mendonça, V. M. (2010) O ensino de Ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, 10(39), 225-249.
National Research Council – NRC. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Committee on Conceptual Framework for the New K-12 Science Education Standards, 320 p.
Nora, P. S., Broietti, C.D. & Passos, M. M. (2016). Análise das práticas científicas em questões que envolvem conceitos químicos do PISA. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, Florianópolis, SC.
Pimenta, A. (2001). O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, 114, 179-195.
Ratz, S. V. S. (2015). Os aspectos epistêmicos da construção de argumentos em uma sequência didática em ecologia. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo.
Rosa, C. W., Perez, C. A. S. & Drum, C. (2007). Ensino de física nas séries iniciais: concepções da prática docente. Investigações em Ensino de Ciências, 12(3), 357-368.
SandovaL, W. A. (2001). Students’ uses of data as evidence in scientific explanations. In: Annual Meeting Of American Educational Research Association (AERA), Seattle.
Sasseron, L. H. (2018). Ensino de Ciências por Investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18, 1061-1085.
Sasseron, H. H. & Carvalho, A. M. P. (2011). Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência e Educação, 17, 97-114.
Sasseron, L. H. & Duschl, R. (2016). Ensino de Ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, 21(2), 52-67.
Silva, M., Gerolin, E. & Trivelato, S. (2017). Práticas epistêmicas no ensino de biologia: constituição de uma comunidade de práticas em uma atividade investigativa. In: X Congreso Internacional Sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla.
Silva, M. B. E, Gerolin, E. C. & Trivelato, S. L. F. (2018). A Importância da autonomia dos estudantes para a ocorrência de práticas epistêmicas no ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 905-933, 15.
Silva, M. B. & Trivelato, S. L. F. (2016). Propiciando o engajamento em práticas epistêmicas da cultura científica: uma proposta de atividade investigativa sobre dinâmica populacional. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), 9, 4932-4941.
Solino, A.P., Ferraz, A. T. & Sasseron, L. H. (2015). Ensino por investigação como abordagem didática: desenvolvimento de práticas científicas. In: XXI Simpósio Nacional De Ensino De Física, Uberlândia, MG.
Stroupe, D. (2014). Examining classroom science practice communities: how teachers and students negotiate epistemic agency and learn science-as-practice. Science Education, 98(3), 487–516.
Vygotsky, L.S. (1982) Obras Escogidas: problemas de psicologia geral. Gráficas Rogar. Fuenlabrada. Madrid, 387 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

































