A THE RELATIONSHIP OF EDUCATION EXPENDITURE AND ITS REFLECTION IN THE MUNICIPAL DEVELOPMENT INDEX IN THE EDUCATION DIMENSION, IN THE CITIES OF ZONA DA MATA, MINAS GERAIS
DOI:
https://doi.org/10.15628/holos.2021.8497Palavras-chave:
Education, Local Development, Public Investment.Resumo
The article sought to shed light on the importance of education in the development of society. However, social indicators indicated unfavorable situations, with the Human Development Index, which is divided into three dimensions (longevity, income and education), its worse performance in education, a context aggravated by the socioeconomic differences perceived in the municipalities of the Zona da Mata. Secondary data on municipal collection and education expenditures were collected from the Minas Gerais Social Responsibility Index on the population at the Brazilian Institute of Geography and Statistics and on the municipal development indexes collected from the Atlas of Human Development of the municipalities, prepared in partnership with the United Nations Development Program, the Institute of Applied Economic Research and the João Pinheiro Foundation. The result was somewhat distressing, since the calculations indicated that there was no correlation between spending on education and elevation of the index. However, the outcome of the research corroborates other studies, which indicate that several factors need to be evaluated in order to obtain an outcome that accurately portrays this reality.
Downloads
Referências
ABRUCIO, F. L. A dinâmica federativa da educação brasileira: diagnóstico e propostas de aperfeiçoamento. Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, p. 39-70, 2010
BARROS, R. P. de; MENDONÇA, R. Investimentos em Educação e Desenvolvimento Económico, Texto para Discussão N.º 525, Rio de Janeiro: IPEA, 1997.
BARROS, R. P.; HENRIQUES, R.; MENDONCA, R. S. Education and equitable economic development. Economia (Lisboa), v. 1, n.1, p. 111-144, 2000.
BONILLA CÁRDENAS, S. Educación y crecimiento económico entre 1975 y 2005. Una aplicación del modelo de datos del panel dinámico de Arellano y Bond. Revista Sociedad y Economía, n. 25, 2013.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil - Col. Saraiva de Legislação. 53. ed. São Paulo: Saraiva, 2016
CASTRO, J. A. de. Financiamento da educação pública no Brasil: evolução dos gastos. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela; SANTANA, Wagner (Org.). Educação e federalismo no Brasil: combater as desigualdades, garantir a diversidade. Brasília: UNESCO, 2010.
FÍGOLI, M. G. B. Evolução da educação no Brasil: uma análise das taxas entre 1970 e 2000 segundo o grau da última série concluída. Revista Brasileira de Estudos de População, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 129-150, jan./jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-30982006000100008
HANUSHEK, E. A. (1997). The Productivity Collapse in Schools. In FOWLER JR, William J. (ed.), Developments in School Finance. Washington, DC: National Center for Educational Statistics, U.S. Department of Education.
HEIDEMANN, F.G. (2014). Do Sonho do progresso às políticas de desenvolvimento. In: HEIDEMANN, F.G; SALM, J. F. Políticas Públicas e Desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análises. 3ª ed. Brasilia: Editora UnB.
HERSEY, P.; BLANCHARD, K. (2007). Management of organizational behavior. 5th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
LANGONI, C. (1973). Distribuição de Renda e Desenvolvimento Econômico. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura.
LEVIN, H. M.; KELLEY, C. (1994). Can education do it alone?. Economics of Education Review, v. 13, n. 2, p. 97-108. DOI: https://doi.org/10.1016/0272-7757(94)90001-9
MENEZES-FILHO, N. (2001). Educação e desigualdade. In: MENEZES-FI- LHO, N. A.; LISBOA, M. (Eds.). Microeconomia e sociedade. Rio de Janeiro: Contracapa.
PINTO, D. G.; COSTA, M. A.; MARQUES, M. L. de A. (2013). O Índice de Desenvolvimento Humano Municipal Brasileiro. Brasília: PNUD, Ipea, FJP.
SOARES, J. F.; MAROTTA, L. (2009). Desigualdades no sistema de ensino fundamental brasileiro. In: VELOSO, Fernando et al. (Ed.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Campus-Elsevier.
VELOSO, F. (2011). A evolução recente e propostas para a melhoria da educação no Brasil: a nova agenda social. Rio de Janeiro: LTC, p. 215-253.
ZOGHBI, A. C. P.; MATOS, E. H. C.; ROCHA, F. F.; ARVATE, P. R. (1999). Mensurando o Desempenho e a Eficiência dos Gastos Estaduais em Educação Fundamental e Média. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 785-809, out./dez. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-41612009000400004