Chemistry teacher training students about the use of Potentially Meaningful Teaching Unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2020.9599

Keywords:

Meaningful Learning, Potentially Significant Units, Degree in Chemistry

Abstract

The effective improvement of the teaching-learning process occurs through the intervention of the teacher and the continuous improvement of his pedagogical practice in initial and continuing education actions. Thus, the school environment is an environment conducive to research and investigation of the potential of different methodologies. In this sense, Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTUS) - theoretically grounded teaching sequences - are focused on Meaningful Learning, since they can stimulate applied research in teaching, which is directed directly to the classroom. In this paper, we present results of the analysis of the use of the PMTUS, presented through a pedagogical workshop, by Chemistry graduates, aiming to evaluate the extent to which they can see the strategy as viable and interesting to approach chemical contents. We adopted in this work the quantitative research, using the Likert scale and qualitative, from the active research, in the form of action research. Quantitative data were processed according to classical statistics, using as centrality measures the arithmetic mean and standard deviation. As for the qualitative data, they were built from the Bardin Content Analysis. From the evaluation of the action, it was possible to conclude that the students perceived the PMTUS as interesting to be used in their classes. However, they are considered unviable due to aspects related to the time allocated to their preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliani Jordana da Silva Moreira, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte.

Master in Teaching by the Graduate Program in Teaching (POSENSINO), of the broad association between UERN / UFERSA / IFRN. Degree in Chemistry from IFRN. Basic Education Teacher.

Luciana Medeiros Bertini, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte.

PhD and Master in Chemistry from the Federal University of Ceará, Degree in Chemistry from the State University of Ceará. Professor of the Graduate Program in Teaching (IFRN / UFERSA / UERN) and the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte, Campus Apodi.

References

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução: Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano, 2003.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Análise Fonológica: Introdução a teoria e a prática. Mercado de Letras, Campinas, 2002.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de & GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2001.

CARVALHO, Hudson Wallace Pereira de & BATISTA, Ana Paula de Lima & RIBEIRO, Claudia Maria. Ensino e aprendizado de química na perspectiva dinâmico- interativa. Experiências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 3, p; 34-47, 2007.

CIRÍACO, Maria das Graças Silva. A formação de professores de química: reflexões teóricas. 5º Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI, UFPI, 2009. Disponível em: https://goo.gl/VaVUVR. Acesso em 28 jan 2019.

COSTA, Emilie Saraiva Alves da. Contribuições de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa UEPS para o ensino de ecologia em escola pública da educação básica. 2013. 257 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013. Disponível em <http://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16112>. Acesso em 20 de ag. de 2017.

HILGER, Thaís Rafaela. & GRIEBELER, Adriane. Uma proposta de unidade de ensino potencialmente significativo utilizando mapas conceituais. Revista Investigações em Ensino de Ciências, v 18 (1), 2013.

HODGE, David Roger & GILLESPIE, David F. Phrase completion: an alternative to Likert scales. Social Work Research, 27 (1), p. 45-55, 2003.

MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial e continuada de professores de química: professores/pesquisadores. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, Marco Antonio. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas: UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 43-63, 2012.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB, 1999.

NOVAK, Joseph Donald & GOWIN, D. Bob. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

NOVAK, Joseph Donald. Uma teoria de educação. São Paulo, Pioneira. Tradução para o português, de M.A. Moreira, do original A theory of education. Ithaca, N.Y., Cornell University, 1977. 252 p.

NÓVOA, António Sampaio da. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, p. 7-95, 2009.

NUÑEZ, Isauro Beltrán.; RIBEIRO, Raimundo Porfírio. Pensando a aprendizagem significativa: dos mapas conceituais ás redes conceituais. In: BELTRÁN NUÑES, Isauro; Betania Leite Ramalho. (Org.). Fundamentos do ensino-aprendizagem das ciências naturais e da matemática: o novo ensino médio. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 201-225.

PERRENOUD, Paquay. & PAQUAY, Léolpold. & ALTET, Marguerite. & CHARLIER, Évelyne. Formando Professores Profissionais: Quais estratégias? Quais competências? 2. Ed. rev.-Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

PRADELLA, Marcos. Estudo de conceitos da termodinâmica no ensino médio por meio de UEPS. 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado profissional) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Física. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10183/108538>. Acesso em 27 de ag. de 2017.

RANZANI, Rosangela.; PESSANHA, Márlon. Metodologias de ensino e avaliação em sequências didáticas produzidas por professores de ciências. IX Congresso Internacional sobre Investigacion en Didáctica de las Ciencias. Girona, Septiember, 2013.

REGIO, Maria de Lourdes Severo. & PEREIRA, Luciana Manzoni & MARASCIULO, Claudia Cavallari & SOUZA, Solange Mainardi de. & JUNIOR SCHUCH, Vitor Francisco. Formação Especial de Professores: Avaliação de Resultados em uma Universidade Federal. XIII Coloquio de Gestión Universitaria en Américas. Rendimientos académicos y eficacia social de la Universidad, Buenos Aires, 2013.

SCHÖN, Donald Alan. Formar professores como profissionais reflexivos. In NÓVOA, A. (org.) Os professores e sua formação (pp. 77-91). Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SILVA, Márcia Gorette Lima da & NÚÑEZ, Isauro Beltrán. Concepções alternativas dos estudantes. Natal: SEDIS/ UFRN, 2007.

SILVA, Schana Andréia da. Elaboração e avaliação de material didático para apoio no ensino de cálculo estequiométrico em um curso técnico de química. 2015. 86 f. Monografia (Licenciatura em Química) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

Published

31/12/2020

How to Cite

Moreira, E. J. da S., & Bertini, L. M. (2020). Chemistry teacher training students about the use of Potentially Meaningful Teaching Unit. HOLOS, 8, 1–17. https://doi.org/10.15628/holos.2020.9599

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.