RIO GRANDE DO NORTE’ SCHOOL GAMES: BETWEEN EDUCATIONAL SPORT AND HIGH PERFORMANCE SPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2021.8285

Keywords:

High-income sport, Educational Sport, JERN's

Abstract

The article presents the School Games of Rio Grande do Norte (JERN's) to understand if the goals of educational sport are effective in our practice. Four teachers of the state network were interviewed and one representative of a public administration body that performs the games. Although JERNs are thought to fit the principles of educational sport, there is a direction from games to high-performance sports. The principles of sport for the formation of the critical and reflective citizen are distorted by values such as competition, rivalry and training, characteristic of competitive sport. The Government should promote its educational sport policy involving all people of the school environment with a view to making JERNs, effectively, in school games.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayane Teixeira de Lira Dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduação em Gestão de Políticas Públicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos Urbanos e Regionais pela UFRN. Tem experiência na área de Ciência Política. Atualmente é Bolsista do Centros de Desenvolvimento de Esporte Recreativo e de Lazer - Rede Cedes com ação programática do Ministério do Esporte, gerenciada pelo Departamento de Ciência e Tecnologia do Esporte, da Secretaria Nacional de Desenvolvimento do Esporte e do Lazer.

fábio fonseca figueiredo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2000), participou da equipe multidisciplinar que realizou o primeiro diagnostico dos resíduos sólidos do estado do Rio Grande do Norte para o PNUD, Programa Modernização do Setor Saneamento (PMSS) e Governo do Rio Grande do Norte (2001). Possui mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2004), onde cursou um ano e dois meses de doutorado do mesmo programa (2004-2005). Bolsista do Programa Alban Office por dois anos e meio, doutorou-se em Geografia Humana na Universidade de Barcelona/Espanha (UB), tendo sido laureado como uma das melhores teses da Faculdade de Geografia, História e Filosofia daquela faculdade no ano de 2010. Atualmente participa do grupo de pesquisa Observatório das Metrópolis, núcleo Natal onde desenvolve pesquisas no âmbito da Socioeconomia do Meio Ambiente e Política Ambiental e Esporte, Sociedade e Políticas Públicas. Seus temas preferidos de estudos, pesquisa e docência, nos quais reúne experiências, são: Questões ambientais contemporâneas; Meio ambiente Urbano; Problemática dos Resíduos Sólidos; Exclusão e Inclusão social de catadores de materiais recicláveis; Reciclagem de Materiais; Energias Renováveis; Política Esportiva, Economia do esporte, Megaeventos esportivos, impactos e legados.

References

Barbieri, C. (2007). Educação pelo esporte - Algumas considerações para a realização dos Jogos do Esporte Educacional. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 5, n. 11, p. 23-32, Retrieved January 16, 2019, from https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2481

BRACH, V. (2005). Sociologia crítica do Esporte: Uma introdução (3th ed.). Ijuí: Unijuí.

BRASIL. (2018). Legislação esportiva. Brasília: Ministério do Esporte. Retrieved January 16, 2019, from http://www.esporte.gov.br/index.php/institucional/secretaria-executiva/praca-da-juventude/noticias/61-ministerio-do-esporte/institucional/acesso-a-informacao/423-legislacao-esportiva

CODESP. Regulamento Geral do JERN´s. Retrieved January 16, 2019, from http://codesp.educacao.rn.gov.br/Downloads/REGULAMENTO%20GERAL%20JERNS%202017.pdf

CAVALCANTI, K. (1984). Esporte para todos: um discurso Ideológico. São Paulo: IBRASA.

FIGUEIREDO, F. F. (2014). A copa do mundo de 2014 em Natal e seus impactos e legados para o futebol potiguar. II Megaeventos e Cidades. Retrieved January 16, 2019, from http://megaeventos.ettern.ippur.ufrj.br/sites/default/files/artigos-cientificos/st_a_copa_do_mundo_de_2014_em_natal_e_seus_impactos_e_legados_para_o_futebol_potiguar_fabio_fonseca_figueiredo.pdf

GASPAR, L.; PICH, S.; VAZ, A. (2004). Política pública de esporte escolar e educação física escolar: entre a inclusão social e a busca por talentos esportivos, tendo como pano de fundo o Programa Estadual Esporte Escolar de Santa Catarina. Motrivivência, n. 23, p. 103-118, Retrieved January 16, 2019, from https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2027

KUNZ, E. (2004). Transformação didático-pedagógica do esporte (6th ed.). Ijuí: Unijuí.

MORIN, E. (2007). Introdução ao pensamento complexo (3th ed.). Porto Alegre: Sulina.

PINTO, A. (2009). Esporte educacional: uma possibilidade de restauração do esporte. R. Min. Educ. Fís., v. 17, n. 2, Retrieved January 16, 2019, from https://www.researchgate.net/publication/268418353_ARTIGO_ESPORTE_EDUCACIONAL_UMA_POSSIBILIDADE_DE_RESTAURACAO_DO_ESPORTE

REVERDITO, R.; SCAGLIA, A.; SILVA, S.; GOMES, T.; PESUTO, C. e BACCARELLI, W. (2008). Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a Prática, [S.l.], v. 11, n. 1, Retrieved January 16, 2019, from https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/1207/3279

SILVA, R. e ARAÚJO, A. (2017). Um olhar sobre os jogos escolares do Rio Grande do Norte: recortes da história da capoeira no estado. Conexões, v. 15, n. 2, Retrieved January 16, 2019, from https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8646352

SOUZA, B. (2009). O herói não foi convidado: JERN's, Educação Física e Imaginário. Imaginário: fronteiras, desafios e múltiplos olhares. Retrieved January 16, 2019, from https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1070/Imagin%C3%A1rio%20-%20Ebook.pdf?sequence=1&isAllowed=y

TUBINO, M. (2010). Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: EDUEM.

TORQUATO, R. JERN's. Retrieved January 16, 2019, from https://rtblau.wordpress.com/2012/07/18/salesiano-ribeira-promove-seus-39-jogos-internos/

Published

28/12/2022

How to Cite

Santos, R. T. de L. D., & figueiredo, fábio fonseca. (2022). RIO GRANDE DO NORTE’ SCHOOL GAMES: BETWEEN EDUCATIONAL SPORT AND HIGH PERFORMANCE SPORT. HOLOS, 8. https://doi.org/10.15628/holos.2021.8285

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.