“Brasil, decime qué se siente”: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2020.8088

Palavras-chave:

Perception of Crowding, Emotions, Consumer Satisfaction

Resumo

This study investigates visitor reactions to the human and spatial agglomeration of World Cup stadiums, relating the variable of crowding perception to emotions and consumer’s satisfaction. The largest world event based on a single sport, the Cup moves millions of tourists during the period of its accomplishment. Constantly explored in previous research, the perception of crowding presents a gap in the tangent to relationships established in entertainment environments. The quantitative research, based on the Machleit, Kellaris and Eroglu (1994) scale, presented 270 cases analyzed using the Structural Equation Modeling method. The results indicate that the crowding of people in football stadiums during the World Cup triggers positive emotions in the consumer, contrary to most previous studies conducted in other types of environments. The perception of spatial crowding, in turn, maintained the negative character mostly attested by the literature, relating negatively to positive emotions. There was evidence that perception of human crowding influences more intensely on satisfaction than the perception of space crowding.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Izabelle Quezado, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Doutora em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza, Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará, com pesquisa de dissertação desenvolvida na Concordia University, Canadá. Graduada em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda.

Rafael Fernandes de Mesquita, Universidade de Fortaleza - Unifor/ Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade de Fortaleza. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI.

Josimar Souza Costa, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Professor na Universidade de Fortaleza - UNIFOR. Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza e Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará.

Fátima Regina Ney Matos, Instituto Superior Miguel Torga - ISMT

Doutora em Administração de Empresas com estágio pós-doutoral na Universidade de Aveiro - Portugal. Professora do Instituto Superior Miguel Torga, em Coimbra. Filiada ao centro de investigação - Centro de Línguas, Literaturas e Culturas da Universidade de Aveiro.

Maria Clara Cavalcante Bugarim, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina e em Contabilidade pela Universidade do Milho/Aveiro. Presidente da Academia Brasileira de Ciências Contábeis e professora titular da Universidade de Fortaleza.

Referências

Aguiar, E. C. & Gomes, V. M. S. (2014) “Percepção de Crowding e Comportamento do Consumidor: Uma Abordagem Não Linear no Varejo Supermercadista de Baixa Renda”. Anais do EMA, Gramado. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v13n3p207-229

Bitner, M. (1992) “Service’s capes: the impact of physical surroundings on customers and employees”. Journal of Marketing, 56:57-71. DOI: https://doi.org/10.1177/002224299205600205

Boyko, C. & Cooper, R. (2011) “Clarifying and re-conceptualizing density”. Progress in Planning, 76:1-61. DOI: https://doi.org/10.1016/j.progress.2011.07.001

Brandão, M. (2012) “Crowding no varejo: diferenças na satisfação e percepção de valor hedônico de consumidores de alta e baixa renda no Brasil”. 2012. Tese (Doutorado em Administração de empresas) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getulio Vargas, São Paulo, 2012. Disponível em: <http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/9277/TESE_Marcelo.Moll.Brandao_13.02_ADM.MKT.FINAL_PDF.pdf?sequence=1>. Acesso em: 15/06/2014.

Brandão, M. M.; Freire, O. B. L. & Strehlau, S. (2013) “Explorando a relação entre crowding e satisfação: Um estudo em parques urbanos”. Anais do XVI Semead, São Paulo.

Brandão, M.; Parente, J.; Oliveira, B. (2010) “Percepção de crowding no varejo: uma investigação exploratória no mercado brasileiro”. RAE eletrônica, 9(2):1-24. DOI: https://doi.org/10.1590/S1676-56482010000200007

Cottet, P. et al. (2006) “The role of value in services: a study in a retail environment”. Journal of Consumer Marketing. 23(4):219-227. DOI: https://doi.org/10.1108/07363760610674347

Courtine, J. & Haroche, C. (2014) “A copa do mundo acontece mesmo no Brasil? Multidões esportivas e comunidades imaginadas na era da globalização”. Projeto História, 49:11-29.

Damo, A. S. (2011) “Produção e consumo de megaeventos esportivos – apontamentos em perspectiva antropológica”. Comunicação, Mídia e Consumo, 8(21):67-92. DOI: https://doi.org/10.18568/cmc.v8i21.211

Eroglu, S. & Harrell, G. (1986) “Retail Crowding: theoretical and strategic implications”. Journal of Retailing, 62(4):349-362.

Eroglu, S.; Machleit, K. & Barr, T. (2005) “Perceived retail crowding and shopping satisfaction: the role of shopping values”. Journal of Business Research. 58:1146-1153. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.01.005

Fressa, L. G.; Rufino, L. G. B. & Darido, S. C. (2012) “Vantagens e desvantagens da Copa do Mundo no Brasil: análise a partir do discurso do Jornal Folha.com”. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, 1(11):107-124.

Finney, S. J. & Distefano, C. Non-normal and categorical data in structural equations Modelling. In: Hancock;, G.R.; Mueller (Eds) (2006) Structural Equation modeling: a second course. Greenwich, Conn:IAP.

Fornell, C.; Larcker, D.F. (1981) “Evaluating SEM with Unobserved variables and measurement error”. Journal of Marketing Research, 18:39-50. DOI: https://doi.org/10.1177/002224378101800104

Garver, M. & Mentzer, J. (1999) “Logistics research methods: Employing structural equation modelling to test for construct validity”. Journal of Business Logistics, 20:33- 57.

Hair Jr., J.; Anderson, R.; Tatham, R. & Black, W. (2009) Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre, Bookman.

Han, Q. Dellaert, G C. B.; Raaij, W. F. V. & Timmersmans (2010) “Visitors’ strategic anticipation of crowding in scarce recreational resources”. Journal of Retailing and Consumer Services, 17:449–456. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2010.06.001

Instituto Brasileiro de Turismo – EMBRATUR. A Copa das copas foi um sucesso. Disponível em: http://www.embratur.gov.br/piembratur/opencms/salaImprensa/artigos/arquivos/A_Copa_das_Copas_foi_um_sucesso.html Acesso em: 15/01/2015.

Izard, C. (1977) Human Emotions. New York: Plenum Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2209-0

Hui, M. K.; Bateson, J. E. G. (1991) “Perceived control and the effects of crowding and consumer choice on the service experience”. Journal Consumer Research. 18(2):174-184. DOI: https://doi.org/10.1086/209250

Kalisch, D. & Klaphake, A. (2007) “Visitors’ satisfaction and perception of crowding in a German National Park: a case study on the island of Hallig Hooge”, Snow Landsc. Res, 1(2):109-122.

Kline, R. (2011) Principles and practice of structural equation modeling. 3rd Ed. NY: Guilford.

Lee, S. Y.; Kim, J. & Li, J. G. (2011) “Impacts of store crowding on shopping behavior and store image”. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 10(1):133-140. DOI: https://doi.org/10.3130/jaabe.10.133

Machleit, K.; Kellaris, J. & Eroglu, S. (1994) “Human versus spatial dimensions of crowding perceptions of crowding perceptions in retail environments: a note measurement and effect on shipper satisfaction”.Marketing Letters, 5(2):183-194. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00994108

Malhotra, N. (2011) Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman.

Maroco, J. (2010) Análise de Equações Estruturais - Fundamentos Teóricos, Software & Aplicações. Pêro Pinheiro: ReportNumber Ltda.

Medeiros, A. K. L.; Mesquita, R. F. & Matos, F. R. (2013) “A infraestrutura de Fortaleza-CE para sediar os eventos da Copa do Mundo em 2014 na percepção de seu público universitário”. Revista Espacios, 34(11):1-13.

Mesquita, R. F., de Sousa, M. B., Martins, T. B., & Matos, F. R. N. (2014). Óbices metodológicos da prática de pesquisa nas ciências administrativas/Methodological obstacles on the research practices of administration science. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 8(1), 50. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v8i1.387

Milito, M. C.; Junior, S. M. & Alexandre, M. L. (2015) Factores que influyen en el apoyo que los residentes dan a los mega eventos: un estudio sobre la FIFA World Cup 2014 (Natal / RN - Brasil). Estudios y Perspectivas en Turismo, 24(1):153-171.

Pan, Y.; Siemens J. C. (2010) “The differential effects of retail density: an investigation of goods versus service settings”. Journal of Business Research, 64(2):1-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.02.011

Pons, F. (2004) “Is too few really better that too many? Development of the Perceived Human Concentration Scale and its Impact on the Service Experience”. Thesis (Degree of Doctor of Philosophy) – John Molson School of Business Concordia University, Montreal.

Pons, F. & Laroche, M. (2007) “Cross-cultural differences in crowd assessment”. Journal of Business Research, 60:269-276. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.10.017

Pons, F.; Mourali, M.; Giroux, M. (2014) “The density–satisfaction relationship revisited: The role of scarcity and consumers affective reactions in a crowded retail situation”. Journal of Retailing and Consumer Services, 21:54–60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2013.09.004

Portal da Copa. Site do Governo Federal Brasileiro sobre a Copa do Mundo da FIFA 2014TM. Balanços da Copa. VI Balanço – Dezembro 2014. PORTAL DA COPA, 2014 Disponível em: http://www.esporte.gov.br/arquivos/assessoriaEspecialFutebol/copa2014/6_Balanco_Copa_dez_2014.pdf Acesso em: 15/01/2015.

Proni, M. W. & Silva, L. O. (2012) “Impactos econômicos da Copa do Mundo de 2014: projeções superestimadas”. Texto para Discussão, Campinas, n. 211.

Quezado, I.; Costa, R. B. L. & Peñaloza, V. (2014) “Aglomeração e Valor de Compra em Centros de Consumo de Baixa Renda”. Revista de Administraçao da UFSM, 7(1):49-64. DOI: https://doi.org/10.5902/198346596274

Quezado, I.; Costa, R. B. L.; Peñaloza, V. & Barboza, M. V. (2012) “Emoções e Satisfação de Compra em Situação de Crowding: Uma Abordagem Capital Versus Interior”. Revista Brasileira de Marketing, 11(3):221-241. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v11i3.2371

Quezado, I.; Frota, A. J. A.; Costa, J. S.; Arruda, D. M. O.; Mota. G. (2016) “Só Jesus Na Causa: Fé E Percepção de Crowding em Evento Religioso”. Revista Brasileira de Marketing, 15(4), p. 486-495. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3383

Quezado, I.; Moura, H. J. (2018) “Revisão Crítica da Abordagem Teórica da Percepção de Crowding em Ambientes de Consumo”. In: VIII Encontro de Marketing da ANPAD - EMA, 2018, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre: EMA.

Quezado, I.; Penaloza, V. ; Moura, H. J. (2018) “Representação Social da Percepção de Aglomeração no Ambiente de Consumo”. In: XXI SemeAd - Seminários em Administração (USP), São Paulo. Anais. São Paulo: SemeAd.

Raye, R. L.; Souza, M. J. B.; Viegas, L. P. & Boaria, F. (2013) “A Copa do Mundo 2014: oportunidades e prospecção geradas para a cadeia produtiva do turismo de Cuiabá – MT”. Revista de Turismo Contemporâneo – RTC, 1(1):59-77.

Ribeiro, C. H. V.; Soares, A. J. G. & Dacosta, L. P. (2014) Percepção sobre os legados dos megaeventos esportivos no Brasil: o caso da do mundo FIFA 2014 e os jogos olímpicos Rio 2016. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, 36(2):447-466. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000200012

Rompay, T.; Van, J.; Galetzka, M.; Pruyn, A. & Garcia, J. (2008) “Human and spatial dimensions of retail density: revisiting the role of perceived control”. Psychol Mark, 319-35. DOI: https://doi.org/10.1002/mar.20211

Rubin, A. & Babbie, E. R. (2011) Research methods for social work.Belmont, CA: Brooks/Cole Cengage.

Santos, G. C. (2014) “Estudo dos gastos necessários para a realização da 20ª copa do mundo de futebol da fifa de 2014, por meio de indicadores”. Linkania, 1:18-47.

Silva, M. R. & Pires, G. L. (2007) Do Pan Rio/2007 a copa 2014 no Brasil: que Brasil? E para qual Brasil? Motrivivência, Florianópolis, 27:9-17.

Soderlung, M. (2011) “Other customers in the retail environment and their impact on the customer’s evaluations of the retailer”. Journal of Retailing and Consumer Services, 18:174–182. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2010.09.006

Scheve, C. & Ismer, S. (2013) Towards a Theory of Collective Emotions. Emotion Review, 5(4):403-413. DOI: https://doi.org/10.1177/1754073913484170

Stokols, D. (1972) “On the distinction between density and crowding: Some implications for future research”. Psychological Review, 79:275-279. DOI: https://doi.org/10.1037/h0032706

Uhrich, S. (2011) “Explaining non-linear customer density effects on shoppers’ emotions and behavioral intentions in a retail context: The mediating role of perceived control”. Journal of Retailing and Consumer Services, 18:405-413. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.06.002

Whitining, A. & Nakos, G. (2008) “Functional density and its impact on retail satisfaction in cross-cultural contexts: can crowded stores be a good thing for retailers”? International Business: Research Teaching and Practice, 2(1):1-11.

Wu, C. & Luan, C. (2007) “Exploring crowding effects on collectivists emotions and purchase intention of durable and non-durable goods is East Asian night markets”. Journal of International Consumer Marketing, 20(1):5-18. DOI: https://doi.org/10.1300/J046v20n01_02

Wakefield, O; Smith, A; Smith, C; K.L. & Baker, J. (1996) “Excitement at the Mall: Determinants and effects on shopping response”. Journal of Retailing, 74:515–539. DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80106-7

Westbrook, R. & Oliver, R. (1991) “The dimensionality of consumption emotion patters and consumer satisfaction”. Journal of Consumer research, 18(1):84-91. DOI: https://doi.org/10.1086/209243

Downloads

Publicado

30/09/2021

Como Citar

Quezado, I., Mesquita, R. F. de, Costa, J. S., Matos, F. R. N., & Bugarim, M. C. C. (2021). “Brasil, decime qué se siente”: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup. HOLOS, 6, 1–16. https://doi.org/10.15628/holos.2020.8088

Edição

Seção

ARTIGOS

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.