“Brasil, decime qué se siente”: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2020.8088

Palavras-chave:

Perception of Crowding, Emotions, Consumer Satisfaction

Resumo

This study investigates visitor reactions to the human and spatial agglomeration of World Cup stadiums, relating the variable of crowding perception to emotions and consumer’s satisfaction. The largest world event based on a single sport, the Cup moves millions of tourists during the period of its accomplishment. Constantly explored in previous research, the perception of crowding presents a gap in the tangent to relationships established in entertainment environments. The quantitative research, based on the Machleit, Kellaris and Eroglu (1994) scale, presented 270 cases analyzed using the Structural Equation Modeling method. The results indicate that the crowding of people in football stadiums during the World Cup triggers positive emotions in the consumer, contrary to most previous studies conducted in other types of environments. The perception of spatial crowding, in turn, maintained the negative character mostly attested by the literature, relating negatively to positive emotions. There was evidence that perception of human crowding influences more intensely on satisfaction than the perception of space crowding.

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Biografia do Autor

Izabelle Quezado, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Doutora em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza, Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará, com pesquisa de dissertação desenvolvida na Concordia University, Canadá. Graduada em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda.

Rafael Fernandes de Mesquita, Universidade de Fortaleza - Unifor/ Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Administração de Empresas da Universidade de Fortaleza. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI.

Josimar Souza Costa, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Professor na Universidade de Fortaleza - UNIFOR. Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza e Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará.

Fátima Regina Ney Matos, Instituto Superior Miguel Torga - ISMT

Doutora em Administração de Empresas com estágio pós-doutoral na Universidade de Aveiro - Portugal. Professora do Instituto Superior Miguel Torga, em Coimbra. Filiada ao centro de investigação - Centro de Línguas, Literaturas e Culturas da Universidade de Aveiro.

Maria Clara Cavalcante Bugarim, Universidade de Fortaleza - UNIFOR

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina e em Contabilidade pela Universidade do Milho/Aveiro. Presidente da Academia Brasileira de Ciências Contábeis e professora titular da Universidade de Fortaleza.

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Publicado

30/09/2021

Como Citar

Quezado, I., Mesquita, R. F. de, Costa, J. S., Matos, F. R. N., & Bugarim, M. C. C. (2021). “Brasil, decime qué se siente”: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup. HOLOS, 6, 1–16. https://doi.org/10.15628/holos.2020.8088

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