MOTIVAÇÃO PARA A PRÁTICA DE CROSSFIT

MOTIVAÇÃO PARA A PRÁTICA DE CROSSFIT: VALIDAÇÃO DE UM INSTRUMENTO PSICOMÉTRICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2024.17174

Keywords:

Motivation, Self Determination Theory, Crossfit

Abstract

This research aimed to use self-determination theory to evaluate the motivational quality of Crossfit practitioners and search for correlations between the measured motivational quality and the self-reported satisfaction of the basic psychological needs of autonomy, competence and relatedness. Data were collected from a validated psychometric instrument (scale) and applied to 301 individuals practicing Crossfit in different boxes in several cities. Our results inform that the vast majority of Crossfit practitioners are autonomously motivated. It also revealed that this motivation is independent of gender, age and time of practice. Furthermore, we observed that participants reported a high degree of satisfaction of the basic psychological needs of autonomy, relatedness and competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Nunes Coelho, IFRN-Mossoró

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual do Ceará (2007), mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2010) e doutorado em Física pela Universidade Federal do Ceará (2014). Possui especialização em Neuropsicopedagogia (2017). É professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Mossoró. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física da Matéria Condensada. Atuou principalmente nos seguintes temas: raman scattering, raman, high pressure, molybdate e phase transition. Hoje, desenvolve pesquisas em temas relacionados ao ensino de física, principalmente em temas relacionados á aprendizagem conceitual de física (aprendizagem significativa, mudança conceitual e perfil conceitual), à história e filosofia da ciência no ensino de ciências e à motivação para o ensino e a aprendizagem. É membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO-UERN/UFERSA/IFRN) e do Doutorado da Rede Nordeste em Ensino (RENOEN) polo IFRN.

Alessandro Dantas, Instituto Valoriza

Pós-Graduando em Ciência de alta performance e prevenção de lesão na UNIGUAÇU

alessandrodantas01@hotmail.com

References

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Barbosa, M. L. L., Balbinotti, M. A. A., Saldanha, R. P., Diehl, A. B. R. P., & Balbinotti, C. A. A. (2019). Validity of the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation in school sports. Psico-USF, 24(3), 529–540. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240310. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712019240310

Bergeron, M. F., Nindl, B. C., Deuster, P. A., Baumgartner, N., Kane, S. F., Kraemer, W. J., Sexauer, L. R., Thompson, W. R., & O, F. G. (2011). Consortium for Health and Military Performance and American College of Sports Medicine Consensus Paper on Extreme Conditioning Programs in Military Personnel. http://journals.lww.com/acsm-csmr DOI: https://doi.org/10.1249/JSR.0b013e318237bf8a

Coelho, M. N., Sousa, F. A. & Neves Freire, E. D. N. (2023). Motivação para ser professor: a qualidade motivacional dos estudantes de licenciatura em física. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores. 15 (32), 67-86 DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v15i32.661

CrossFit (Estados Unidos) (org.).Official Crossfit Affiliate Map. 2024. Disponível em: https://map.crossfit.com/?_ga=2.48125735.1478131654.1691071964-2130910482.1689678230. Acesso em: 05 jan. 2024.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The Support of Autonomy and the Control of Behavior. In Journal of Personality and Social Psychology (Vol. 53, Issue 6). DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.53.6.1024

Deci, E. & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pur suits: human needs and self determination of behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), 227-268. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

Do Nascimento, J. R. A., Vissoci, J. R. N., & Vieira, L. F. (2018). Psychometric properties of the brazilian version of the basic needs satisfaction in sport scale (BNSSS). Psicologia: Teoria e Pesquisa, 34. https://doi.org/10.1590/0102.3772E3456. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3456

Ganancio, M. A., Cabral, A. P., & Maoski, B. (2018.). Analysis of Business Management at Crossfit in Curitiba/PR (Vol. 3). www.revistagestaodoesporte.com.br

Glassman, G. (2021). Guia de Treinamento de Nível 1. Crossfit Journal, 1(1), 265.

Glassman, G. (2003). Metabolic conditioning. Crossfit Journal, 1(1), 4

Gonçalves, V. O., & Martínez, J. P. (2018). Gender and physical exercise in adolescents and college students. Cadernos de Pesquisa, 48(170), 1114–1128. https://doi.org/10.1590/198053145588. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145588

Heinrich, K. M., Patel, P. M., O’Neal, J. L., & Heinrich, B. S. (2014). High-intensity compared to

moderate-intensity training for exercise initiation, enjoyment, adherence, and intentions: An intervention study. BMC Public Health, 14(1). https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-789. DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-789

Hsu, R. M. C. S., & Valentova, J. V. (2020). Motivation for diferent physical activities: a comparison among sports, exercises and body/movement practices. Psicologia USP, 31, 1–10. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190153 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564e190153

Li, D., Hopkins, B., Svet, M. T., Dahdaleh, N., & Kesavabhotla, K. (2018). Crossfit and Rhabdomyolysis: A Case Series of 11 Patients Presenting at a Single Academic Institution. Journal of the American College of Surgeons, 227(4), S189. https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2018.07.407. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2018.07.407

Pereira, P. H., Costa e Silva, A. A., Pires, D. A., & Coswig, V. S. (2019). Efeitos de um microciclo de Crossfit® em variáveis da carga interna de treinamento. Pensar a Prática, 22. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.51987. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v22.51987

Reeve, J. (2019). Motivação e emoção. Rio de Janeiro: LCT.

Ribeiro, G. M. (2013). Autodeterminação para aprender nas aulas de violão a distância online: uma perspectiva contemporânea da motivação. Tese. (Doutorado em Música). Instituto de Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Rodrigues, F., Teixeira, D., Macedo, R., Neiva, H., Cid, L., & Monteiro, D. (2021). The role of enjoyment and motivational determinants in persistence in the practice of physical exercise. Ciencia e Saude Coletiva, 26, 5303–5313. https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.01832020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.01832020

Ryan, R. & Deci, E. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press. DOI: https://doi.org/10.1521/978.14625/28806

Silveira, C. A. d., Castro, F. B. G. d., Godefroid, R. S., Silva, R. C. d., & Santos, V. L. P. d. (2018). Análise microbiológica da água do Rio Bacacheri, em Curitiba (PR). Engenharia Sanitaria e Ambiental, 23(5), 933–938. https://doi.org/10.1590/s1413-41522018163474. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-41522018163474

Tibana,Sousa,Prestes, R. (2017). Programa de Condicionamento Extremo: Planejamento e princípios. Manole.

Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. DOI: https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60019-2

Wendt, A., Ricardo, L. I. C., Costa, C. dos S., Costa, F. dos S., Flores, T. R., Neves, R. G., & Mielke, G. I. (2021). Motivation for participation in sports among brazilian adults: National household sample survey - 2015. Ciencia e Saude Coletiva, 26, 3535–3542. https://doi.org/10.1590/1413-81232021269.2.09272020 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232021269.2.09272020

Published

12/11/2024

How to Cite

Nunes Coelho, M., & Dantas, A. (2024). MOTIVAÇÃO PARA A PRÁTICA DE CROSSFIT : MOTIVAÇÃO PARA A PRÁTICA DE CROSSFIT: VALIDAÇÃO DE UM INSTRUMENTO PSICOMÉTRICO. HOLOS, 5(40). https://doi.org/10.15628/holos.2024.17174

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.