EDUCATION AS A COMMUNITY EXPERIENCE AND THE SCHOOL VIVA OLHO DO TEMPO: THE CIRCULAR OF KNOWLEDGE AS AN INNOVATIVE ALTERNATIVE PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2021.12015

Keywords:

Community Education, Popular Education, School Viva Olho do Tempo, Pandemic, Knowledge Wheels

Abstract

This study seeks to analyze the dialogue circles of Escola Viva Olho do Tempo (EVOT) and understand their contributions to education based on practices based on common experiences between subjects. We start from the theoretical framework on popular and community education and, in the methodological aspect, we highlight the qualitative character of this research, with participant observation and the utilization of field diaries. Data analysis was carried out based on the categories Dialogue, Hope, Emancipation and Knowledge. The results point to the effectiveness of this educational conception, and it highlights the relevance of the dialogue circles to forge subjects who think, feel and act according to their worldview, aware of their transformative power over themselves and over the world. We conclude that EVOT's dialogue circles are spaces for the realization of community education, an educational concept that escapes the Eurocentric molds that exclude, segregate and determine the place of subjects in society.

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Author Biographies

Aline Rodrigues de Almeida, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFPB. Professora efetiva da Educação Básica do municipio de Jacaraú/PB.  Graduada do curso de Pedagogia pela UFPB. Seus textos são publicados nos campos:  Educação Popular, Educação Enquanto Experiencia Comunitária e História da Educação.

Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular na Universidade Federal da Paraíba (UFPB), no Centro de Educação - CE, vinculado ao Departamento de Metodologia da Educação - DME e ao Programa de Pós- Graduação em Educação - PPGE/UFPB, na Linha de Pesquisa Educação Popular. Possui Graduação em História pela Universidade Federal da Paraíba (1986), Mestrado em Sociologia Rural (Campina Grande) pela Universidade Federal da Paraíba (1994) e Doutorado em Ciências Sociais (Sociologia) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Tem experiência de ensino, pesquisa e extensão nas áreas de História, Sociologia, Educação, com ênfase em História Local e Ensino de História e Educação e Movimentos Sociais no Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de História, História Local, Assentamentos Rurais, Educação Popular, Educação do Campo e Educação de Jovens e Adultos.

Gabriel Alves do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB. Graduado em Pedagogia com area de apronfudamento em Educação do Campo pela UFPB. Seus textos são publicados nos campos do Ensino, Educação, História da Educação, Imprenssa, Gênero, Instituições Escolares e Paradigma Indiciário.

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba/UFPB. Lotado no Departamento de Metodologia da Educação - DME no Centro de Educação/CE. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) PQ1-D.  Membro do Comitê de Assessoramento de Educação - CA-ED/CNPq.

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Published

18/06/2021

How to Cite

Almeida, A. R. de, Silva, S. B. da, Nascimento, G. A. do, & Machado, C. J. dos S. (2021). EDUCATION AS A COMMUNITY EXPERIENCE AND THE SCHOOL VIVA OLHO DO TEMPO: THE CIRCULAR OF KNOWLEDGE AS AN INNOVATIVE ALTERNATIVE PRACTICE. HOLOS, 2, 1–17. https://doi.org/10.15628/holos.2021.12015

Issue

Section

Dossiê - Políticas educacionais: experiências significativas no Brasil e na Espanha

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