EDUCATION AS A COMMUNITY EXPERIENCE AND THE SCHOOL VIVA OLHO DO TEMPO: THE CIRCULAR OF KNOWLEDGE AS AN INNOVATIVE ALTERNATIVE PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.15628/holos.2021.12015Keywords:
Community Education, Popular Education, School Viva Olho do Tempo, Pandemic, Knowledge WheelsAbstract
This study seeks to analyze the dialogue circles of Escola Viva Olho do Tempo (EVOT) and understand their contributions to education based on practices based on common experiences between subjects. We start from the theoretical framework on popular and community education and, in the methodological aspect, we highlight the qualitative character of this research, with participant observation and the utilization of field diaries. Data analysis was carried out based on the categories Dialogue, Hope, Emancipation and Knowledge. The results point to the effectiveness of this educational conception, and it highlights the relevance of the dialogue circles to forge subjects who think, feel and act according to their worldview, aware of their transformative power over themselves and over the world. We conclude that EVOT's dialogue circles are spaces for the realization of community education, an educational concept that escapes the Eurocentric molds that exclude, segregate and determine the place of subjects in society.
Downloads
References
ADAMS, T. (2016). Sulear. In: STRECK, D. R., REDIN, E., ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
ALMEIDA, A. R de. (2020) A educação enquanto experiência comunitária e a escola viva olho do tempo: o partilhar de saberes em uma roda de sonhos possíveis. (2020). Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
BONDÍA, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ, n. 19, p. 20-28.
BRANDÃO, C. R. (1982). Antônio Cícero de Souza. Lutar com a Palavra: escritos sobre o trabalho do educador. Rio de Janeiro: Edições Graal.
BRANDÃO, C. R. (2002). Educação como cultura. Campinas: Mercado de Letras.
BRANDÃO, C. R. (1988). O que é educação. Rio de Janeiro: Brasiliense.
BRANDÃO, C. R., STRECK, D. R. (Orgs.). (2006). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida, SP: Ideias & Letras.
CARNEIRO, M. A. (1987). Educação Comunitária: Faces e formas. 2. ed. Petrópolis: Vozes.
CARNEIRO, M. A. (1988). Temas de Educação Comunitária. Petrópolis: Vozes.
CARRILLO, A. T. (2013). A Educação Popular como prática política e pedagógica emancipatória. In: STRECK, D. R., ESTEBAN, M. T. (Orgs.). Educação Popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes.
FISCHER, N. B., LOUSADA, V. L. (2016). Saber. In: STRECK, D. R., REDIN, E., ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 367-368.
FREIRE, P. (1989). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez.
FREIRE, P. (1981). Ação Cultural para a Liberdade – e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, P. (2010) Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 42ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, P. (2015) Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, P. (2000) Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP.
FREIRE, P. (2005) Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P., GUIMARÃES, S. (2011). A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. 2. ed. – São Paulo: Paz e Terra.
MEJÍA, M. R. (2018). Educação e pedagogias críticas a partir do sul: Cartografias da Educação Popular. São Carlos: Pedro & João Editores.
MORETTI, C. Z., ADAMS, T. (2011). Pesquisa participativa e Educação Popular: epistemologias do sul. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 447-463, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/edu_realidade>. Acesso em 16 de Abril de 2020.
PACHECO, L. (2006). Pedagogia Griô: A reinvenção da roda da vida. 2. ed. Lençóis/BA: Grãos de Luz e Griô.
PALUDO, C. (2016). Educação Popular. In: STRECK, D. R., REDIN, E., ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
PARAÍBA. (2018). Olho do Tempo: Ecoeducação, Cultura e Memórias do Vale do Gramame. FIC: João Pessoa.
STRECK, D. R. (2010). Fontes da Pedagogia Latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica.
STRECK, D. R., ESTEBAN, M. T. (Orgs.). (2013). Educação Popular: Lugar de construção social coletiva. Petrópolis, RJ: Vozes.
STRECK, D. R. (2010). Fontes da Pedagogia Latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica.
STRECK, D. R., REDIN, E., ZITKOSKI, J. J. (2016). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora.