Analysis of Open Textbooks for discipline of Sociology offered for high school

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2018.5398

Palavras-chave:

Open Educational Resources, Open textbooks, Sociology Teaching

Resumo

This research aimed to identify and analyze open textbooks of the discipline of Sociology offered in high school and published in Portuguese language. For this, a bibliographical research was made for better understanding of the concepts related to the open educational resources (OER), open textbooks and examples of repositories. In addition, was also performed a documentary research in National Curriculum Parameters in High School (BRASIL, 2000) and in the book Guide of the Textbook National Program (BRASIL, 2014), in order to get better understanding about the main guidelines of the offer of the discipline of Sociology to the high school. Evaluative criteria already used were adequate from the studies of Oliveira and Abreu (2016). Soon after, was conducted a survey on the Internet to identify repositories of open textbooks and select materials from the discipline of Sociology, whose evaluation occurred by complete reading and identifying the presence or absence of evaluative criteria. It was noticed, that this work covers in part the criteria evaluated, however, are liable to adjustments and improvements. It was therefore concluded that the evaluation criteria of open textbooks considered in this research can contribute to the improvement of these materials, whether in the existing adequacy or assist the authors in the development of new materials for the generation of high quality materials, with a lower cost of production, distribution and use by Education Ministry of Brazil to serve the Textbook National Program.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Francisco Kelsen de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Coordenação de Informática

Referências

Abreu, K. F. (2011). Concepções de leitura e de texto subjacentes às provas de vestibular: constatações e implicações para o ensino da língua espanhola. 2011. 271f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Linguística) - UFC, Fortaleza.

Amiel, T. (2012). Educação aberta: configurando ambientes, práticas e recursos educacionais. In: SANTANA, BIANCA; ROSSINI, CAROLINA; PRETTO, NELSON DE LUCCA (Organizadores). Recursos Educacionais Abertos: Práticas Colaborativas E Políticas Públicas. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital.

Brasil. (2014). Guia de livros didáticos: PNLD 2015 - Sociologia -Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/arquivos/category/125-guias?download=9011:pnld-2015-sociologia. Acesso em: 12 de outubro de 2015.

____. (2012). Livros didáticos. Brasília: FNDE. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/ index.php/pnld-dados-estatisticos. Acesso em: 10 de outubro de 2015.

____. (2000). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM) - Parte IV - Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/cienciah.pdf. Acesso em: 12 de outubro de 2015.

____. (1998). Lei n° 9.610/1998. Brasília, DF: Senado. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9610.htm. Acesso em: 12 de outubro de 2015.

Comte, A. (1978). Sociologia. Organização e tradução de Evaristo de Morais Filho. São Paulo: Ática.

Engels, F. (1978). A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Fernandes, F. (1978a). Fundamentos da explicação sociológica. 3ª ed. Rio de Janeiro: LTC.

______. (1978b). A integração do negro na sociedade de classes. Vol. I e II. São Paulo: Ática.

Freyre, G. (2001). Casagrande & senzala – introdução à história da sociedade patriarcal no Brasil. Rio de Janeiro: Record.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas.

Lorensetti, E.; Picanço, K. C. L.; Iwaya, M.; Ferreira, S. M.; Silva, S. A. S.; Pilão, V. (2006). Sociologia. Curitiba: SEED-PR.

Mallmann, E. M.; Jacques, J. S. (2015). Recursos Educacionais Abertos (REA) na Pedagogia do e-Learning. In: ROSADO, L. A. S.; FERREIRA, G. M. S.; Educação e tecnologia: parcerias. Vol. 4. Rio de Janeiro: Editora Universidade Estácio de Sá.

Marx, K. (1985). O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural.

______. (1987). O Manifesto comunista. URSS: Edições Progresso.

______. (1989). Manuscritos econômicos-filosóficos. Lisboa: Edições 70.

______. (1996). A ideologia alemã. São Paulo: Hucitec.

Matias, P. H. B.; Oliveira, F. K.; Abreu, K. F.; Mello, H. M. (2016). Ambiente de compartilhamento de REAs: uma proposta de modelagem, implementação e modelo de negócio. Revista Semiárido De Visu, v. 4, n. 1, p. 18-31.

Oliveira, F. K.; Abreu, M. F. (2016). O ensino de Sociologia baseado em livros didáticos abertos. In: RAABE, A. L. A.; GOMES, A. S.; BITTENCOURT, I. I.; PONTUAL, T. Educação Criativa: Multiplicando experiências para a aprendizagem. Recife: Pipa Editora.

Oliveira, F. K. (2010). O vídeo pela Internet como ferramenta educacional no ensino da Geometria. 2010. 102f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação) - UECE, Fortaleza.

Opal, B. (2011). OER: Shifting Focus from Resources to Practices The OPAL Report 2011. Disponível em: http://goo.gl/iM3ZI9. Acessado em: 10 de outubro de 2015.

Ortellado, P. (2009). Uma política de direito autoral para o livro didático. São Paulo: Ação Educativa Observatório da Educação, 2009 (Desafios da Conjuntura, v.1, n.27, ago. 2009).

Pereira, L. H. (2009). Por uma sociologia da sociologia no Ensino Médio. In: Congresso Brasileiro de Sociologia, 14, 2009, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Sociologia.

Prado Júnior, C. (2000). Formação do Brasil contemporâneo. 23ª ed. São Paulo: Brasiliense.

Pretto, N. (2010). Redes colaborativas, ética hacker e educação. Educação em Revista, v. 26, n. 3, p. 305-316.

Rossini, C. & Gonzalez, C. (2012). REA: o debate em política pública e as oportunidades para o mercado. SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. L. Recursos educacionais abertos: práticas colaborativas e políticas públicas, v. 1, p. 35-70.

Rousseau, J. J. (1999). Do contrato social. São Paulo: Nova Cultural.

Shneiderman, B. (2002). Leonardo's laptop. Cambridge, MA: MIT Press.

Taurion, C. (2004). Software Livre - Potencialidades e Modelos de Negócios. 1ª ed. São Paulo: Brasport.

Downloads

Publicado

23/09/2018

Como Citar

Oliveira, F. K. de, Abreu, K. F., Abreu, M. F., Cunha, R. B., & Gomes, A. S. (2018). Analysis of Open Textbooks for discipline of Sociology offered for high school. HOLOS, 3, 337–347. https://doi.org/10.15628/holos.2018.5398

Edição

Seção

ARTIGOS

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.