SCIENTIFIC DISSEMINATION IN NON-FORMAL SPACES: A CASE STUDY INVOLVING GENERAL RELATIVITY AND THE ECLIPSE MUSEUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15628/holos.2023.11039

Keywords:

Sobral, Entrevistas, Ambiente de divulgação

Abstract

This work qualitatively investigates the potential of non-formal spaces in complementing of a school education forged in formal institutions and in the contributions provided for scientific dissemination, taking as a reference a case study involving, The Theory of General Relativity (TRG) and the Museum of Eclipse. The study was carried out through a field research supported by interviews and questionnaires, in which were involved people who make up the Sobral’s population, the director, the former director of the Eclipse Museum and former employees of the institution. The results point to the importance of commitment to the city, education and memory; to the necessity of permanent investments of continuous flow in the multiple educational spaces and incentive the interaction optimizing the school education and efficiency of them, and to the fact that the local school curricula have not properly honored regional scientific and cultural knowledge, leading to a deficient basic training on the part of citizens. Due to this deficit, it was realized that they have not acquired the necessary knowledge to understand facts relevant to the scientific explanation of the astronomical phenomenon observed and recorded in the city a little over a century ago and that contributed notably to the confirmation of the TGR.

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Author Biographies

Antônio Nunes de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Cedro

Doutor em Engenharia de Processos pela Universidade Federal de Campina Grande; Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN-IFCE); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará; graduado em Física pela Universidade Estadual do Ceará; Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará.

Rarisson Alexandre Félix, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Sobral

Graduado em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Sobral; Bolsista no Mestrado Profissional em Ensino de Física da Sociedade Brasileira de Física; Professor efetivo da rede básica de ensino no município de Sobral.

Marcos Cirineu Aguiar Siqueira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Maracanaú

Graduado em Matemática e Física (Habilitação em Regime Especial) pela Universidade Estadual Vale do Acaraú; Professor efetivo, com dedicação exclusiva, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; É autor de livros didáticos direcionados a estudantes universitários e concursos públicos.

Jonas Guimarães Paulo Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Sobral

Mestre em Ensino de Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Graduado em Licenciatura em Física Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Ceará.

Otávio Floriano Paulino, Universidade Federal Rural do Semi-árido

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; mestrado em Física pela Universidade Federal do Ceará; Graduado em Física pela Universidade Estadual do Ceará; graduado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará, graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Metodista de São Paulo; Professor da Universidade Federal Rural do Semi-árido.

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Published

06/03/2024

How to Cite

Oliveira, A. N. de, Félix, R. A., Siqueira, M. C. A., Neto, J. G. P., & Paulino, O. F. (2024). SCIENTIFIC DISSEMINATION IN NON-FORMAL SPACES: A CASE STUDY INVOLVING GENERAL RELATIVITY AND THE ECLIPSE MUSEUM. HOLOS, 8(39). https://doi.org/10.15628/holos.2023.11039

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