CONCEPTUAL FRAMEWORKS AND MULTIPLE LANGUAGES IN TEACHING GEOGRAPHY: METHODOLOGICAL PROPOSAL ON URBAN GREEN AREAS
DOI:
https://doi.org/10.15628/geoconexes.2025.18335Keywords:
Ensino Médio, linguaguem, áreas verdes, graficidadeAbstract
The paper searches for presenting and analyzing a methodology to use conceptual frameworks in teaching Geography aiming to promote geographical thinking and graphic language. The proposal’s methodology was based on the didactic path by Cavalcanti (2014). The application took place at the Instituto Federal do Paraná (IFPR), Umuarama campus, in a class with 29 high school students integrated with professional education, and involved the construction of conceptual frameworks on urban green areas from the perspective of developing thinking in space, about space and with space (Sinton et al., 2013), exploring students’ prior knowledge, teaching mediation and promoting student leadership through multiple languages. Findings indicate great engagement by students, who demonstrated progress in understanding the concepts worked on, mobilizing scientific and everyday knowledge for the development of geographical thinking. Furthermore, the relevance of teaching mediation and the use of different languages as tools to enrich the teaching-learning process was highlighted. The study reinforces the potential of this approach for development of geographical thinking, suggesting its application in other themes and educational contexts.
References
BOARDMAN, D. Graphicacy and Geography Teaching. London/Camberra: Croom Helm, 1983.
BRASIL. Lei nº 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 28 maio 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12651.htm. Acesso em: 20 ago. 2024.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Parques e áreas verdes. 2024. Disponível em: https://www.mma.gov.br/cidades-sustentaveis/areas-verdes-urbanas/item/8051.html. Acesso em: 10 out. 2024.
CAVALCANTI, L. S. Ensinar e aprender geografia: elementos para uma didática. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2024.
CAVALCANTI, L. S. A metrópole em foco no ensino de Geografia: o que/para que/para quem ensinar? In PAULA, F. M. A.; CAVALCANTI, L. S.; SOUZA, V. C. (Orgs.). Ensino de Geografia e metrópole. Goiânia: Gráfica e Editora América, 2014. p. 27-41.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 16ª ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2010.
DUARTE, R. G. A cartografia escolar e o pensamento (geo)espacial: alicerces da educação geográfica. In ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira Roque et al. (Orgs.) Conhecimentos da Geografia: percursos de formação docente e práticas na educação básica. Belo Horizonte: IGC, 2017, p. 28-52.
DUARTE, R. G. A cartografia escolar e o pensamento espacial dos estudantes ao final do fundamental brasileiro. In BASQUEROTE, Adilson (Org.). Educação e Geografia: práticas e reflexões pedagógicas. Ponta Grossa: Atena Editora, 2022. p.72-84.
FRY, E. Graphical Literacy. Journal of Reading, vol. 24, no 5, 1981, pp. 383–89. JSTOR, Disponível em: http://www.jstor.org/stable/40032373. Acesso em: 22 dez. 2024.
GOMES, P. C. Quadros Geográficos: Uma Forma de Ver, Uma Forma de Pensar. São Paulo: Contexto, 2017.
GOOD THERAPY. Edward Thorndike (1874-1949). [s.d.]. Disponível em: https://www.goodtherapy.org/famous-psychologists/edward-thorndike.html. Acesso em: 23 dez. 2024.
LESTEGÁS, F. R.; ARCE, X. C. M.; QUINTÁ, F. X. A. Ensino de geografia, educação geográfica e alfabetização cartográfica. Ciência Geográfica, v. 25, n. 5, p. 74-88, 2021. Disponível em: https://agbbauru.org.br/publicacoes/revista/anoXXV_5/agb_xxv_5_web/agb_xxv_5-05.pdf. Acesso em: 23 dez. 2024.
Londe, P.R. Mendes, P.C. A influência das áreas verdes na qualidade de vida urbana. In: Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, p. 264-271, Junho de 2014.
MOURA JÚNIOR, F. T.; MIRANDA, M. S.; CAVALCANTI, L. S. Percurso Didático Para Mediação Da Aprendizagem Em Geografia: Experiências Em Torno De Uma Proposta. Revista Geografar, 2022, 17(1), 9–29. Disponível em: https: Https://Doi.Org/10.5380/Geografar.V17i1.83634. Acesso em: 23 dez. 2024.
NUCCI, J. C. Qualidade Ambiental e Adensamento Urbano. São Paulo: Humanistas/FFLCH-USP, 2001.
OLIVEIRA Jr.; W. M; GIRARDI, G. Diferentes linguagens no ensino de geografia. Anais... XI Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia (ENPEG), Goiânia: UFRGS, 2011.
SINTON, D. S.; BEDNARZ, S.; GERSMEHL, P.; KOLVOORD, R.; UTTAL, D. The people’s guide to spatial thinking. Washington: National Council for Geographic Education, 2013.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexei Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. 3. ed. São Paulo: Ícone, 1991. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br. Acesso em: 10 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geoconexões

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O autor na submissão do artigo transfere o direito autoral ao periódico.
