TEACHING PRACTICES ON XENOPHOBIA IN THE CONTEXT OF PUBLIC BASIC EDUCATION IN BRAZIL (2017-2024)
A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.15628/geoconexes.2025.17966Keywords:
teaching, basic education, inclusive education, literature reviewAbstract
Public basic education in Brazil is essential for the formation of critical citizens aware of cultural and social diversity. This study addresses the relationship between xenophobia and teaching practices, seeking to answer the following question: how are teacher practices addressing xenophobia represented in the existing literature on basic education within the Brazilian public education system? The objective is to analyze research on teaching practices related to xenophobia in basic education, in the public and brazilian context, published between June 2017 and April 2024. As a methodological approach, a Literature Systematic Review was carried out, in which 21 publications were selected, highlighting five topics: teaching practice; xenophobia in school context; pedagogical challenges; activities, resources and teaching materials as proposals for combating xenophobia; and the role of schools in inclusion. The data illustrates the presence of xenophobia in the school environment, bringing out the lack of policies to welcome migrant students, the gap in teacher training and the pedagogical challenges, especially in communication. Despite this, individual and collective initiatives by teachers and managers seek to address these issues with their own resources. The study shows deficiency in the academic literature regarding how these practices can influence and shape students’ perceptions of xenophobia. These results identify the necessity of further research on this relationship, as well as to strengthen public educational policies, considering these as fundamental steps towards building a more welcoming, critical and inclusive education.
References
AKOBENG, Anthony. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Arch Dis Child, v. 90, p. 845-848, 2005. DOI: 10.1136/adc.2004.058230. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1720526/pdf/v090p00845.pdf. Acesso em: 3 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1136/adc.2004.058230
ALBUQUERQUE, Durval. Xenofobia: medo e rejeição ao estrangeiro. São Paulo: Cortez, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e ações para a educação das relações étnico-raciais. Brasília, DF: MEC, SECAD, 2006. 262 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/orientacoes_etnicoraciais.pdf. Acesso em: 30 nov. 2024.
BRASIL. Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13445.htm. Acesso em: 10 jun. 2024.
BRAGA, Adriana. Educação para imigrantes, cultura escolar e relações sociais em uma escola da cidade de São Paulo. Périplos: Revista de Estudos sobre Migrações, v. 4, n. 1, p. 224-242, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/obmigra_periplos/article/view/30519. Acesso em: 1 jun. 2024.
BRAGA, Adriana. A escola pública e o acolhimento aos imigrantes na cidade de São Paulo: uma experiência na educação de jovens e adultos. Cadernos de Pós-graduação, v. 20, n. 1, p. 77-90, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19284. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/19284. Acesso em: 30 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19284
CAMILO, Merielle; NEVES, Marcos; BELONI, Belmiro; DUTRA, Alessandra. A música enquanto instrumento de abordagem do pensamento filosófico: uma experiência de trabalho em Adorno, Horkheimer e Arendt com adolescentes. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, p. e020, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e020.id984. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/383. Acesso em: 1 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n1.e020.id984
CANDAU, Vera. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação, v. 37, n. 1, p. 33–41, 2014. DOI: 10.15448/1981-2582.2014.1.15003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/15003. Acesso em: 6 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.15003
CASTRO, Carolina. Povos originários venezuelanos de etnia Warao na educação de jovens e adultos: um estudo de caso nas escolas municipais de Belo Horizonte em 2022. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade Federal de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência, Belo Horizonte, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/58492. Acesso em: 3 jun. 2024
CLEMENTE, Sabrina. Consumo midiático, interculturalidade e cidadania: experiências de educadoras e educadores de escolas públicas no contexto da fronteira Brasil-Venezuela. 2023. Tese (Doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo) − Escola Superior de Propaganda e Marketing. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://tede2.espm.br/handle/tede/683. Acesso em: 31 maio 2024.
COSTA, Angelo; ZOLTOWSKI, Ana Paula. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Sílvia.; COUTO, Maria Clara; VON HOHENDORFF, Jean (orgs.). Manual de Produção Científica. Porto Alegre: Penso, 2014. Cap. 3. p. 55-70.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIROTO, Giovani; PAULA, Ercília. A educação no combate ao racismo e à xenofobia no Brasil. Revista em Favor de Igualdade Racial, Rio Branco, v. 7, n. 1, p. 85-97, jan./abr. 2024. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/RFIR/article/view/6857/4531. Acesso em: 08 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.29327/269579.7.1-8
JUNIOR, Edvaldo; ALVES, Isabelle; D’ATTOMA, Felipe. Mapa de origens geográficas como estratégia metodológica para desconstrução de preconceitos regionais. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, n. 19, p. 618-628, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.719. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/719. Acesso em: 3 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v10i19.719
KOHATSU, Lineu; SAITO, Gabriel. Xenofobia na escola pública: a perspectiva dos estudantes do ensino médio. Psicoperspectivas, v. 21, n. 1, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/psicop/v21n1/0718-6924-psicop-21-01-137.pdf Acesso em: 27 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol21-Issue1-fulltext-2554
LOBO, Valdiney. Educação de reexistência no ensino de língua espanhola: problematizando discursos racistas e xenófobos na produção de tiras em quadrinhos e de uma unidade temática. 2018. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) − Universidade Federal do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Linguística Aplicada, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6481320. Acesso em: 30 maio 2024.
MORAES, Natália; CAMPOS, Maria; COTRIN, Jane. Inserção de haitianos na Educação Básica em Mato Grosso: percepção de gestores, professores e estudantes. Educação, v. 48, n. 1, p. e87/1-24, 2023. DOI: 10.5902/1984644466500. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/66500. Acesso em: 31 maio 2024.
MULICO, Lesliê; LOBO, Valdiney. Ressignificando o material didático para o ensino de línguas estrangeiras na escola pública a partir da Linguística Aplicada indisciplinar. Raído, v. 14, n. 36, p. 103-120, 2020. DOI: 10.30612/raido.v14i36.11692. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/Raido/article/view/11692. Acesso em: 10 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v14i36.11692
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009. p. 25-45.
OLIVEIRA, Leila. Imigrantes, xenofobia e racismo: uma análise de conflitos em escolas municipais de São Paulo. 2019. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22442. Acesso em: 10 maio 2024.
PEREIRA, Mônica. No meio do caminho tinha muitas pedras: o processo de inclusão de crianças em situação de imigração e/ou de refúgio na escola pública de Duque de Caxias. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas, Duque de Caxias, 2021. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/17207. Acesso em: 1 jun. 2024.
SANTANA, Alexsandro. Portas abertas, janelas fechadas: um estudo de caso sobre imigrantes e refugiados em uma escola pública. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho. Programa de Pós-Graduação em Educação, São Paulo, 2020. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9834216. Acesso em: 1 jun. 2024.
SILVA, Andrew. Racismo e xenofobia nas escolas estaduais e municipais da cidade de São Paulo. 2024. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) − Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, São Paulo, 2024. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41486. Acesso em: 31 maio 2024.
SILVA, Glauce. Perspectivas sobre o processo de escolarização de alunos imigrantes e refugiados nas escolas municipais do Complexo da Maré/RJ. 2023. Dissertação (Mestrado em Relações Étnico-Raciais) − Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Programa de Pós-Graduação em Relações Étnico-Raciais, Rio de Janeiro, 2023. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13924561. Acesso em: 14 maio 2024.
SILVA, Renata. Da (des) esperança à esperança de inserção social da criança imigrante no novo lar: o papel da escola. 2021. Tese (Doutorado em Educação) − Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/9844. Acesso em: 30 maio 2024.
SILVA, Rodrigo; TORRES, Ana. Imigrantes e refugiados como desafio pedagógico: práticas docentes em uma Escola Municipal de São Leopoldo - RS. Vivências, v. 20, n. 40, p. 39-54, 2024. DOI: 10.31512/vivencias. v20i40.1265. Disponível em: http://revistas.uri.br/index.php/vivencias/article/view/1265. Acesso em: 30 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.31512/vivencias.v20i40.1265
SHAMSEER, Larrisa; MOHER, David; CLARKE, Mike; GHERSI, Davina; LIBERATI, Alesandro; PETTICREW; Mark et al. Preferred reporting items for systematic review and meta-analysis protocols (PRISMA-P) 2015: elaboration and explanation. BMJ, v. 349, g7647. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1136/bmj.g7647. Acesso em: 15 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.g7647
SOUZEDO, Yves. A visão dos profissionais da educação no contexto do acolhimento e inserção de migrantes venezuelanos nas escolas estaduais de Roraima: estudo de casos. 2021. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Fronteiras) − Universidade Federal de Roraima. Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras, Boa Vista, 2021. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10863422. Acesso em: 1 jun. 2024.
SUFICIEL, Ana. (Re)construir-se na fronteira: perspectiva intercultural no ensino de espanhol em Foz do Iguaçu. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos Latino-Americanos) − Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos Latino-Americanos, Foz do Iguaçu, 2020. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9766949. Acesso em: 3 jun. 2024.
TEIXEIRA, Enelice. Charlie Hebdo: consciência histórica sobre intolerância religiosa de estudantes da cidade de Goiânia. 2018. Dissertação (Mestrado em História) − Universidade Federal de Goiás. Programa de Pós-Graduação em História, Goiânia, 2018. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6839438. Acesso em: 31 maio 2024.
VERNOCHI, Alcino. Xenofobia em ambiente escolar fronteiriço: uma análise de estudo de caso em Corumbá-MS. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Estudos Fronteiriços) − Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Programa de Pós-Graduação Mestrado em Estudos Fronteiriços, Corumbá, 2022. Disponível em: https://sucupira-legado.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=12671595. Acesso em: 29 maio 2024.
WEBER, Daniela; OLIVEIRA, Eniz; DEL PINO, José. Relato de experiência: estudando a Xenofobia sob o viés da Alfabetização Científica e Tecnológica, na Educação de Jovens e Adultos. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 237-244, 2018. DOI: 10.24933/horizontes. v36i1.512. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/512. Acesso em: 1 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.512
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Geoconexões

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O autor na submissão do artigo transfere o direito autoral ao periódico.