PROFESSOR CRÍTICO-REFLEXIVO À LUZ DA EDUCAÇÃO POPULAR E A PRODUÇÃO SOCIAL DO ESPAÇO

Authors

  • Caio Villarino Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15628/geoconexes.2022.14041

Abstract

The main objective of this present work is to discuss the potential of the role of the critical-reflexive Geography teacher, committed to the ideals of Popular Education, in the transformation and social production of space. Seeking to achieve this purpose, a bibliographic review was used on the themes of Social Production of Space, popular education, training and teaching practice of Geography teachers, as well as reflections from the author's experience reports. With this, I intend to relate themes of Education and Geography, in favor of the construction of a radically democratic society, pointing out possibilities and limitations for this transformation made possible from the concept of geographic space that is taught in the classroom.

References

BRANDÃO, C. R. O que é Educação Popular? Ed. Brasiliense. São Paulo. 2012.

DAMIANI, A. A Geografia e a construção da cidadania. In: FANI, A. (Org.) A Geografia na Sala de Aula. 9 ed. São Paulo. Contexto, 2021

FERNANDES, F. A formação política e o trabalho do professor. Marília. Lutas anticapital. 1 ed. 1986.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

GALLO, S. Em torno de uma Educação Menor. Educação e Realidade, jul./dez. 2002

HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Editora Elefante. 2010

LEFEBVRE, H. Espaço e política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.

LIBÂNEO. J. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo : Cortez, 2006

MOREIRA, R. Pensar e ser em Geografia. São Paulo. Editora Contexto. 2021

NETTO. J. Capitalismo e barbárie contemporânea. Argumentum, Vitória (ES), v. 4, n.1, p. 202- 222, jan./jun. 2012

OSLENDER, U. Espacio, Lugar y movimientos sociales: hacia una ‘espacialidad de resistencia’. Revista Eletrônica de Geografía y Ciencias Sociales, v. VI. n. 115, 1 de junio de 2002

PAULO, F. Pedagogia Latino-Americana e as contribuições de Paulo Freire e Carlos Rodrigues Brandão. In: SILVA, A. V. L.; PAULO, F. S.; TESSARO, M. (Orgs.). Educação popular e pesquisas participativas. 1.ed. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2020.

PIMENTA, S. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Guarrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo : Cortez, 2006

SANTOS, M. Por uma geografia nova – da crítica da geografia a uma geografia crítica. São Paulo: EDUSP, 2004.

SANTOS, R. Ensino de Geografia e currículo: questões a partir da Lei 10.639. Terra Livre, São Paulo/SP, Ano 26, v.1, n. 34, p. 141-160 Jan-Jun./2010

SCHWERTZ, J. Educação Popular no Brasil: marcas da sua história. In: SILVA, A. V. L.; PAULO, F. S.; TESSARO, M. (Orgs.). Educação popular e pesquisas participativas. 1.ed. Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2020.

SOUZA, M. L. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 6 ed. Rio de Janeiro; Bertrand Brasil, 2021.

TORRES CARRILLO, A. A Educação Popular como Prática política e pedagógica emancipadora. In: STRECK, D. R.; ESTEBAN, M. T. (Org.). Educação Popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis. RJ. Vozes, 2013

VASCONCELOS. A. T. Desafios ao currículo de Geografia em pré-vestibulares populares. Anais do VII CBG. Vitória. 2014

VESENTINI, J. Educação e ensino de Geografia: instrumentos de dominação e/ou libertação. In: FANI, A. (Org.) A Geografia na Sala de Aula. 9 ed. São Paulo. Contexto, 2021.

Published

22/11/2022

How to Cite

VILLARINO, Caio. PROFESSOR CRÍTICO-REFLEXIVO À LUZ DA EDUCAÇÃO POPULAR E A PRODUÇÃO SOCIAL DO ESPAÇO. Geoconexões, [S. l.], v. 1, n. 13, p. 79–96, 2022. DOI: 10.15628/geoconexes.2022.14041. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/geoconexoes/article/view/14041. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS