O PRINCÍPIO RESPONSABILIDADE DE HANS JONAS NA FORMAÇÃO DOS CURSOS TÉCNICOS EM MEIO AMBIENTE DO IFRN

UM ESTUDO DA ÉTICA DA RESPONSABILIDADE NA PRÁTICA PROFISSIONAL

Authors

  • Bruno Rafael Barbosa Seixas
  • Samir Cristino de Souza
  • Giancarlo Bezerra Vieira
  • Maurílio Gadelha Aires

DOI:

https://doi.org/10.15628/dialektike.2025.19004

Abstract

This article analyzes the relevance of Hans Jonas’s ethics of responsibility in the education of students from the technical programs in Geology, Mining, and Environmental Control at IFRN – Natal Central Campus. Based on a literature review and quantitative research, the study sought to understand to what extent students recognize the importance of environmental ethics and envision its application in their future professional practice. The data collection instrument was a structured questionnaire with 14 items, including direct questions and Likert-scale statements, applied both in person and online. The results show broad acceptance of environmental ethics: more than 90% of students recognize its relevance for society and for the relationship with technological development. Regarding Hans Jonas’s ethics, there was strong adherence to the heuristic of fear (around 90%), but also polarization concerning the use of predatory technologies, revealing gaps in training. It is concluded that, although students demonstrate ethical sensitivity and value socio-environmental responsibility, the lack of systematic contact with Hans Jonas’s work limits the consistency of the responses. Thus, the incorporation of the ethics of responsibility in a more structured way into technical curricula is recommended, in order to train professionals capable of articulating technical knowledge and ethical commitment to sustainability and future generations.

Author Biographies

Bruno Rafael Barbosa Seixas

Atualmente é graduando no curso Tecnólogo em Gestão Ambiental do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte.

Samir Cristino de Souza

Pós-Doutor em Educação pela Universidade do Minho (UMINHO), Portugal; Pós-Doutor em Filosofia Moral pela Universidade de Granada (UGR), Espanha. Doutor em Educação pelo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Filosofia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Giancarlo Bezerra Vieira

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte(1991). Atualmente é Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Moderna e Contemporânea.

Maurílio Gadelha Aires

Doutor em Educação e Mestre em Filosofia. Atualmente é professor de Filosofia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Metafísica, Ética e História da Filosofia

Published

09/09/2025